• Doris.
  • Freddie Wadling och Cortex.
  • Etzia.
  • Håkan Hellström.
Göteborgs Fria

Hellström, Wadling och Laleh tar plats på museet

På Göteborgs stadsmuseum ska Göteborgs musikliv manifesteras. I morgon, lördag 14 november, öppnar utställningen Musikstaden Göteborg som berättar om stadens moderna musikhistoria ur ett både personligt och samhällshistoriskt perspektiv.

Dagens artister med Laleh och Håkan Hellström i spetsen möter äldre musikikoner som Doris och Sonya Hedenbratt på Göteborgs stadsmuseum. Utställningen berättar om stadens musikliv från 50-talet fram till i dag. Utställningsproducenten Jessica Rågholm har jobbat tillsammans med en research- och referensgrupp för att göra urvalet till utställningen så brett och verklighetsförankrat som möjligt.

– Vi bollar idéer med aktiva och före detta aktiva från hela Göteborgs musikliv, seniorgrupper och skolklasser. Vi har också haft ett upprop till allmänheten om att berätta vilka artister och händelser vi verkligen inte får glömma att ta med.

Musik är en stor och viktig del av många människors liv, men också en spegling av ett samhälles samtid och utveckling. Populärmusiken är en del av vårt kulturarv, och eftersom Göteborgs stadsmuseums uppdrag är att förvalta och sprida kulturarvet vidare är historien om Göteborgs musikliv viktig att berätta.

Utställningen som kommer att stå under minst två år tar avstamp i 50-talets rockabillykultur.

– 1955 spelade Chris Lennart Rock a’round the clock på ett flickläroverk vid Götaplatsen. Det är på något sätt så det hela började, med hela den här ungdomskulturen som växte fram runt rocken, berättar Jessica Rågholm.

En av de personer som varit med i referensgruppen kring utställningen är musikprofessorn Lars Lilliestam. Han berättar om den kraft musik ger som är svår att överträffa.

– Musik har en märklig förmåga att beröra människor väldigt djupt. Den är så mycket mer direkt än text och bild, en kombination av uttrycksmedel som går rakt in i hjärtat.

På frågan om vad som symboliserar den göteborgska musiken svarar Lars Lilliestam en aning tvekande.

– Föreställningarna kring göteborgsk musik är nog odlade både av göteborgare själva och andra, framför allt stockholmare. Det var någon som sa att riktig rock bara görs på Hisingen, men jag vet inte hur mycket sanning det finns i det. Däremot tror jag att Göteborgs position som andrastad påverkar. Det finns en frihet bortom de stora musikinstitutionerna och skivbolagen här, som inte riktigt finns i Stockholm. Jag upplever också att det finns färre gränser mellan olika genrer här än på många andra ställen. Jazzmusiker möter rockmusiker på ett opretentiöst sätt, och det tror jag bidrar till ett utvecklande musikklimat.

I diskussionen kring vilka som varit mest betydelsefulla av Göteborgs musiker är det omöjligt att inte nämna kultförklarade artister som Tages, Nationalteatern, Freddie Wadling och Håkan Hellström. Både Jessica Rågholm och Lars Lilliestam är dock överens om att det är viktigt att också lyfta fram dem som historiskt inte låtits ta plats på de stora scenerna, nämligen kvinnorna.

– Slentrianmässigt försvinner kvinnorna ur historien. Tjejerna har alltid funnits med men inte på samma premisser som männen. Vi måste visa på artister som Doris och lyfta fram hennes betydelse för kvinnliga musiker som kommit efter henne, fantastiska kvinnliga musiker som Laleh och Karin Dreijer, säger Lars Lillieström.

Göteborgs stadsmuseums förhoppning med utställningen är att besökarna ska få en bredare kunskap kring Göteborgs musikhistoria och att låta sig inspireras till nytt lyssnande. Utställningen innehåller mängder av föremål som har lånats in av artister och privata samlare, allt från kläder till instrument och skivomslag. Hundratals fotografier har lånats in eller sökts upp i olika arkiv.

Över 350 artister med förankring i Göteborgs musikliv presenteras, och ett 50-tal klubbar och spelställen är med. Utställningen innehåller även musik, filmklipp och intervjuer. Jessica Rågolm tror att gamla som unga, göteborgare som turister kan uppskatta att ta del av de texter, bilder, filmer och berättelser som utgör ett axplock av den göteborgska musikskatten.

– Vi vill lära våra besökare någonting, men också trigga deras minnen och känslor kring någon artist de inte lyssnat på många år, eller någon de just upptäckt. Sen är det så klart viktigt att ha roligt, för musik är ju så lustfyllt, säger Jessica Rågholm.

Fakta: 

Musikstaden Göteborg – invigning lördag 14 november

15.00: Utställningsproducent Jessica Rågholm hälsar välkommen.

15.15: Ebbot Lundberg öppnar utställningen.

15.30–16.15: Maja Gödicke, Stina Velocette, Ulf Dageby, Ebbot, Annika Blennerhed, Emrik ”M-Rock” Larsson, Ralf Gyllenhammar, Vic Vem, Slowgold med Hagatrion tolkar egna och andras låtar från Göteborgs stjärnhimmel. DJ Demonika spelar skivor.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Konst som en del i tillfrisknandet

Sedan januari finns det en konstateljén på Sahlgrenska psykiatri affektiva. ”Många av patienterna uttrycker att de känner en läkande effekt av måleriet”, säger Stefan Karlsson.

Göteborgs Fria

Irene Andersen spänner musklerna

Stora muskler är okej. Om de sitter på en man. Varför är det så? GFT träffar bodybuildaren Irene Andersen för att prata om kroppsnormer och om hennes medverkan i dokumentären Too big for the world.

Göteborgs Fria

Spinn tar sig an åldrandet

Nya lokaler och ny föreställning. GFT hälsar på hos danskompaniet Spinn dagarna innan premiären av Gård av träd.

Göteborgs Fria

Allt ljus på Stina Velocette

Stina Velocette tar steget till att bli soloartist. Två singlar har släppts under året och nu väntar vi alla på den kommande ep:n Motljus.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu