Fria.Nu

Bilmän vill fortsätta välja män

För två veckor sedan skrev SFT om bilorganisationerna Bil Sweden och Motorbranschens riksförbund, där inte en kvinna sitter i styrelserna. Hos tillverkare som Scania, Volvo och Volks-wagen är det nästan lika illa.

Näringslivet har långt kvar till jämställdhetsmålet på 25 procent. Medan statliga bolag i genomsnitt har 40 procent kvinnor i styrelserna, är motsvarande siffra för börsbolagen 11,3 procent.

Bilbranschen är traditionellt sett mansdominerad. SFT talade med representanter för Volvo, Scania och Volkswagen för att ta reda på varför just biltillverkare är så dåliga på jämställdhet. 'Det saknas kvinnor med kompetens', 'det är ägarens ansvar' och 'det är en manlig bransch' var några vanliga svar.

- Det finns inte så många kvinnor att tillsätta. Och det är aktieägarna som bestämmer, säger Hans-Åke Danielsson på Scania, där en av nio styrelseledamöter är kvinna.

- Det är en extremt manlig bransch och det här speglar bilvärlden i stort. Jag känner bara till en kvinna i topposition, säger Ingemar Hellgren, informationschef på Volkswagen.I Volkswagen Sveriges styrelse finns fem personer. Inte en enda är kvinna i det tyskägda dotterbolaget.

- Vi har inget inflytande över det, vi får den styrelse som Volkswagen AG i Tyskland bestämmer, säger

Ingemar Hellgren. Det är aktieägarna som bestämmer. Det är ett återkommande svar. Men aktieägarna fortsätter att välja män. I Volvos styrelse är 2 av 14 personer kvinnor. De tillsattes 2003.

- Vi vill ha fler kvinnor på höga positioner, och vi jobbar med det, säger Pär Aronsson, informations-ansvarig på Volvo.

Eva Fors Norén arbetar på Jämställdhetsutskottet på näringsdepartementet. Hon avfärdar bilbranschens ursäkter och hänvisar till aktuell forskning om börsbolagen:

- Män väljer män. De letar efter ledamöter där de känner folk. Det blir problematiskt för de här männen om lagförslaget går igenom. Då måste de börja leta utanför den lilla krets där de väljer varandra.

Alla som SFT talat med säger att de vill ha fler kvinnor i toppen och att man arbetar 'aktivt' för att så ska ske. Men i praktiken är det svårt:

- Man får ge leksaksbilar till småflickor i stället för dockor, då kanske det blir en förändring, säger Ingemar Hellgren.

Kvotering är fel sätt, menar de.

- Det är kompetensen som ska avgöra, inte könet, säger Hans-Åke Danielsson.

- Det är bättre att låta företagen bestämma själva än att lagstifta om det, säger Pär Aronsson.

Men det har ju inte fungerat?

- Vi valde ju in två kvinnor förra året. Frågan ligger högt på agendan, säger Pär Aronsson på Volvo.

Någonting har trots allt hänt. Andelen kvinnor i styrelserna har ökat.

- Det beror på att man först de senaste två åren börjat diskutera frågan, säger Eva Fors Norén. Medier och politikerna satte press på dem.

Bilbranschen säger att det inte finns några kvinnor att välja?

- Det är bara nys, säger Eva Fors Norén. Det går ju bra i de statliga bolagen. Kvinnor är högutbildade i dag.

- De brukar ha sin förklaringsmodell, säger Camila Buzaglo, Mona Sahlins pressekreterare. Så sa man innan riksdagen blev jämställd också.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Stockholm får kvinnomuseum

Kvinnors kamp är underrepresenterad på museerna, menar staden och öppnar ett kvinnohistoriskt museum nästa år.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu