De tar kraft i feministiskt konst | Göteborgs Fria
  • Louise Bourgeois visade bildsviten Mother and child på Akvarellmuseet. I samband med utställningen bjöds musikern Anders Hagberg och dansaren Anna Wennerbeck in för att utifrån dessa bilder skapa ett dans- och musikverk. Arbetet resulterade i Röd, som nu visas på 3:e Våningen.
Göteborgs Fria

De tar kraft i feministiskt konst

Det började med en förfrågan från Nordiska Akvarellmuseet. För fem år sedan förbereddes där en utställning av Louise Bourgeois bildsvit Mother and Child. Museet bjöd in Anna Wennerbeck och Anders Hagberg för att replikera på Bourgeois bilder.

Att Bourgeois skulle dö, 98 år gammal, samma år var det ingen som kände till på förhand, men det kom att innebära att utställningen innehöll bilder gjorda under de tre sista åren av hennes liv.

Varken Anna eller Anders hade något särskilt djupt förhållande till Bourgeois sedan tidigare och när museet skickade hem kopior till det äkta konstnärsparet befann sig Anna på turné i Litauen. Anders höll upp de illröda bilderna framför webbkameran så att Anna därifrån kunde betrakta målningar av exempelvis kvinnliga sköten medan han via Skype lakoniskt yttrade: ”Det är det här vi ska göra”.

De satte upp gouacherna – samtliga röda och kretsande kring modern, barnet, befruktningen, amningen, förlossningen – i den gemensamma lägenheten och levde med dem varje dag i flera månader.

– Jag har aldrig krupit så inunder skinnet på en utställning förut. I vanliga fall står man bara en liten stund framför varje verk. Nu hann man med mer och jag funderade mycket kring tematiken, säger Anna Wennerbeck.

Anders, som alltid arbetar mycket med improvisation, kände en konstnärlig koppling till målningarna.

– Gouachens röda streck som simmar ut i pappret är som ett improviserat ögonblick. Man kan inte ångra sig och täcka över, säger han.

Deras föreställning är inte ett försök att gestalta bilderna.

– Det går inte och det inte är intressant – för det har hon redan gjort själv, som Anders säger. Det här är istället vad som hände när hennes bilder fick studsa mot andra konstnärliga verktyg.

Röd är inte musik till en koreografi eller dans till befintlig musik. Annas moderna dans, med inslag av fysisk teater, och Anders musik – framförd på sopransaxofon och flöjter mot en elektronisk klangbotten – har vuxit fram helt parallellt.

– Jag förhåller mig till Anna precis som till en pianist eller basist, säger Anders.

För Anna innebär nypremiären dessutom något av en comeback på scenen efter att ha arbetat mest som konstnärlig ledare under några år.

– Jag tycker att hon är starkare än någonsin på scenen, säger Anders.

Vi pratar vidare om att man som dansare måste anpassa sig efter kroppens förutsättningar och att de förändras med åldern. Om att Bourgeois var 95 år när hon målade bilderna. Om Anders favoritcitat, från Dunderklumpen, som svar på frågan hur gammal han är: ”Jag är alla de åldrar jag har varit förr”.

– Det finns något oerhört starkt i det gamla, fortsätter han, då man bara gör det som är viktigt. Nu är vi inte nittiofem än, men utan att vara förmäten skulle jag ändå vilja påstå att vi rör oss i den riktningen - då man struntar i allt krimskrams och går rätt på kärnan, berättelsen, då utanpåverk och virtuositet har effekt bara om det behövs.

Fakta: 

Louise Bourgeois (1911–2010)

Betecknas av många som en av samtidens stora konstnärer.

Med särskild betydelse för den feministiska konsten har hon präglat konstgenerationer världen över.

Hennes teman är djupt mänskliga, hämtade från egna erfarenheter men samtidigt starkt allmängiltiga: mor, far, barn, kropp, sexualitet, relationer, liv och död.

Föreställningen Röd framförs på 3: Våningen 21 och 23 oktober, kl 19.

Annons

Rekommenderade artiklar

Unikt skrivprojekt förenar olika världar

Fyra gånger fyra är ett unikt skrivarprojekt initierat av socionomen Amanda Frövenholt. Texterna är skrivna av kvinnor som besöker Huldas Hus, en mötesplats för hemlösa kvinnor. "Jag ville ta deras texter utanför den värld där de befinner sig så mycket", säger Amanda Frövenholt.

Stjärnspäckad gala för fängslade journalister

I nio månader har journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye suttit frihetsberövade i Etiopien. Här hemma uppmärksammas deras situation med en stödfest på Trädgår'n där bland andra José Gonzales, Kapten Röd, Graveyard, Ebbot Lundberg står på scen.

Årets bästa plattor

Lasse Franck tipsar om sina absoluta favoriter från musikåret 2008 som bjöd på många fullträffar. En liveplatta av John Mayer gör honom grön av avund och Pelle Osslers ödesmättade Ett brus vill inte lämna skallen.

Fria.Nu

Soundtrack är fortfarande hungriga

The Soundtrack of our lives är tillbaka med ett nytt album. FRIA träffar tre sjättedelar av gruppen för att snacka om mat, sport och givetvis musik.

© 2016 Göteborgs Fria