Gageego väcker lusten till musiken | Göteborgs Fria
  • Gageego firar 20 år med ett antal jubileumsspelningar. Närmast på programmet står ett framförande på 3:e Våningen på fredag.
Göteborgs Fria

Gageego väcker lusten till musiken

I år firar ensemblen Gageego 20 år. Tanken med orkestern är att väcka nyfikenhet och lust till nutida kammarmusik, säger Johanna Persson, som var med och startade Gageego.

Det var ett gemensamt intresse för den nutida musiken som gjorde att Gageego bildades för 20 år sedan. På den tiden var de flesta i ensemblen nyutexaminerade musiker, berättar altviolinisten Johanna Persson.

Namnet Gageego kommer från en historia om det första talade ordet, berättar Johanna Persson, som varit med i ensemblen sedan starten.

– Det var en ensam man som såg ett högt berg och blev lockad av att bestiga detta för att se vad som fanns där. Det krävs enorma vedermödor för att klättra upp, och när han äntligen står på toppen och tittar ut över omgivningen utbrister han: Gageego.

– Det var det första talade ordet. Det andra talade ordet kommer när en person nedanför berget svarar: Va!

Det är lite av den här nyfikenheten för det okända som driver medlemmarna i ensemblen, säger Johanna Persson.

– Lust, glädje och nyfikenhet är nyckelord för oss. Och överraskningarna som vi hoppas kunna bjuda på.

Att arbeta med helt nyskriven musik innebär även överraskningar för musikerna i ensemblen. Johanna Persson beskriver känslan av att spela ett nyskrivet stycke med en födelsedag.

– Vi kontaktar tonsättare och kompositörer vars verk vi gillar, men man vet aldrig riktigt hur det nya verket ska vara. Det är som paketöppning på en födelsedag.

Klart är att man inte köper grisen i säcken när man går på en konsert med Gageego. Det lovar Johanna Persson:

- Det är otroligt viktigt för oss att det vi gör ska vara av otrolig hög kvalitet. Gageego ska vara en kvalitetsstämpel. Samtidigt ska ingen konsert vara den andra lik. Detta beror på att varje konsert kräver nya sammansättningar av människor, så på det viset är vi en ständigt fluktuerande och flexibel ensemble.

Ett uttalat mål för Gageego är att göra den nutida kammarmusiken mer tillgänglig. Det låter lättare sagt än gjort?

– Vad det handlar om är att kammarmusiken och symfonikonserter har fastnat i en form, och vi vill försöka att uppdatera konsertformen. Det är där våra tankar om tillgänglighet även kommer in. Vi vill inte exkludera någon som kanske upplever att konserthusen bygger på en specifik och speciell miljö. Vi har därför prövat på att bjuda på musiken på många ställen, exempelvis i Nordstan, säger Johanna Persson.

Krävs det då inte kunskaper för att ta till sig avancerad nutida konstmusik?

– Musik är ett fantastiskt språk. Det kan fungera för lyssnare med goda förkunskaper om hur komposition och uppbyggnad av ett verk fungerar men den kan likaväl nå fram till en helt oinsatt lyssnare, som inte har den här förkunskapen, som drabbas av upplevelsen av tonerna som strömmar över sig.

Gageego firade 10 år genom att ensemblen rekordstor då man framförde mindre kända verk från 1900-talet. Detta jubileum satsar ensemblen inte på storlek. Istället arrangeras en jubileumserie på Konserthuset innehållande tre konserter. Dessutom blir det ytterligare en konsert i samband som ingår i Konserthusets kammarmusikabonnemang.

– Vi vill sprida ut firandet över året. Finalen på firandet blir i mars då vi har två uruppföranden.

På fredag kväll framför Gageego Luciano Berios komposition Linea på 3:e Våningen. Tillsammans med koreografen Gun Lund och danskompaniet E=mc2. Därefter är det dags för den första jubileumskonserten på Göteborgs Konserthus på söndag.

Känner ni ålderns tyngd, eller finns den ungdomliga vitaliteten fortfarande kvar?

– Vi känner oss rutinerade, och vi har gått igenom mycket tillsammans. Och visst är det fascinerande att blicka bakåt och tänka på de uruppföranden som vi gjorde när vi startade, de är nu tjugo år gamla.

Men nyfikenheten finns fortfarande. Och det är det som är så kul att arbeta med nutida musik, det föds nya verk hela tiden.

Rekommenderade artiklar

”I min värld är allt lera"

Konstnären Karin Karinson har mutat in ett eget område inom svensk keramisk skulptur. GFT träffar henne för att prata om loppisfynd som finner sin väg in i hennes verk.

© 2021 Göteborgs Fria