Svedbergs svärta övertygar | Göteborgs Fria

Recension


Konst
Herr Aldman – Superhero av världsalltet
Konstnär: Lena Svedberg
Var: Göteborgs Konstmuseum
Pågår till: 1 nov

  • Lena Svedberg.
Göteborgs Fria

Svedbergs svärta övertygar

Lena Svedbergs Herr Aldman – Superhero av världsalltet gör GFT:s recensent vimmelkantig.

Lena Svedberg (1946–1972) är en mytomspunnen konstnär. 1968 var hon med och grundade den anarkistiska och radikala satirtidningen Puss, tillsammans med Lars Hillersberg, Ulf Rahmberg och Carl Johan de Geer. Puss var utmanande och provokativ och tidskriftens medarbetare använde konsten för att häckla och utmana etablissemanget.

Lena Svedberg var enormt produktiv under sin korta livstid.Efter sin alltför tidiga bortgång lämnade hon efter sig en stor mängd teckningar, collage och målningar, vilka fortfarande fungerar som inspiration för många av dagens konstnärer.

Bilden av Lena Svedberg är att hon var egensinnig och svår att nå fram till. I Carl Johan de Geers fina kortfilm om henne säger han: ”Jag minns Lena Svedberg, men jag kände henne aldrig.”

Den politiska medvetenheten var hög hos Svedberg, som ofta valde att lyfta in samtidens politiska konflikter i sina verk. Med en bländande teknik skapade hon en myllrande och detaljrik bildvärld som präglades av ett mörker där hennes karaktärer irrar omkring.

Hennes mest kända verk är Herr Aldman – Superhero av världsalltet, en bildsvit innehållande 57 bilder, som ursprungligen gjordes till Parisbiennalen 1969. Moderna Museets har haft verket i sin samling sedan 1970, men trots detta är det okänt för många, vilket beror på att det varit i dåligt skick och inte visats. Efter en restaurering är verket redo att återupptäckas av en ny publik.

När Göteborgs Konstmuseum, i samarbete med Moderna Museet, nu visar den kända bildsviten har de valt att presentera den på ett relativt trångt utrymme vid en trappuppgång. Tre väggar används för de 57 bilderna, som hängts upp i dubbla rader.

Jag känner mig lätt vimmelkantig efter att ha böjt och vridit mig för att lättare kunna ta del av detaljrikedomen i Svedbergs febriga och lätt hallucinatoriska teckningar; till viss del känner jag mig som en av Svedbergs typiskt krumbuktande karaktärer.

Herr Aldman – Superhero av världsalltet handlar om antihjälten Aldman som får ett uppdrag av en kvinna att hitta ett förlorat land. Han ger sig ut på en resa som leder honom till mellanöstern, där storpolitikens ledare samlats för att spela sitt falskspel.

En central händelse är när Aldman bevittnar ett möte som verkar sammankallats av Egyptens ledare Gamal Abdel Nasser, ett möte som verkar gå ut på att skapa strategier för att kontrollera oljan och folket. Nixon konstaterar krasst: ”Let them use cars, they like that - or else, use tear-gas”. Påven bidrar med visdomsorden: ”Sentiments of guilt can be cultivated at a profit”, och Brezjnevs råd är: ”ideology and lack of information are historical necessities.”

I Aldmans jakt på mänsklighet och humanism stöter han även på kända kulturpersonligheter, Noam Chomsky, Susan Sontag, Angela Davies, Mick Jagger, Valeri Solanas och Cassius Clay, för att nämna några. Dessa kan, som Fredrik Liew skriver i den fina utställningskatalogen, ses som Svedbergs hopp om mänskligheten då de representerar personer som ”höjer sina röster till motstånd utan att för den skull företräda majoritetssamhället eller konventionella moraliska intressen.”

Precis som Liew skriver går det även att se Aldman som Svedbergs självporträtt, en karaktär ”som utan uppenbara superkrafter men med ett ’kall’ eller uppdrag att som konstnär ta ett etiskt ansvar.”

Tidigare har Göteborgs Konstmuseum visat Svedbergs konst i ett annat sammanhang, nämligen i den uppmärksammade samlingsutställningen Hjärtat sitter till vänster (1998). Svedberg var där rikt representerad och på ett vis kändes hennes bidrag logiska som en del i den politiska konsten som gjordes i slutet av 60-talet och början av 70-talet. Men hennes verk stod även ut då de inte är lika pamflettartade som många av hennes kollegors. Den egna stilen och förmågan att skapa en mer komplex analys av politiken och maktens inverkan på våra liv gör Svedberg till en konstnär vars verk fortfarande känns brinnande aktuella. Ett återbesök på Göteborgs Konstmuseum rekommenderas.

Fakta: 

Lena Svedberg

Född: 1946 i Göteborg.

Flyttade med sin familj till Etiopien som 13-åring. Hennes far arbetade som Haile Selassies ekonomiske rådgivare.

Utbildning: Kungliga Konsthögskolan.

Var med och grundade satirtidningen Puss, vars första nummer kom ut 1968.

Deltog 1969 i Parisbiennalen med verket Herr Aldman – superhero av världsalltet.

Dog: 1972.

Rekommenderade artiklar

En lokal konstexplosion

Recension

Love Explosion är en sastning på den lokala konstscenen. Det är en välkommen och angelägen satsning och förhoppningsvis blir utställningen återkommande, skriver GFT:s recensent Tobias Magnusson.

© 2019 Göteborgs Fria