Vinstintresset hotar journalistiken | Göteborgs Fria
Per Björklund

Inledare


Per Björklund
  • Reklamen breder ut sig i nyhetsflödet.
Fria Tidningen

Vinstintresset hotar journalistiken

En kuvad journalistkår tiger när reklamen breder ut sig i nyhetsflödet, skriver Per Björklund.

Hört talas om branded content eller native advertising? Oavsett om du känner till begreppen eller inte har du säkert stött på fenomenet: reklam i tidningar eller på websajter som utformats för att vara förvillande likt en vanlig nyhetsartikel.

För inte länge sedan ansågs det kontroversiellt. Nu håller alla på med det. Bara den senaste veckan har både Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter presenterat nya satsningar på maskerad reklam. På SvD ska en särskild ”kommersiell redaktör” anställas – alltså något så motsägelsefullt som en journalist vars primära uppgift är att producera reklam. På dn.se varvas numera nyheter med tandkrämsreklam utformad som egenproducerat featurematerial, om än med en diskret annons-märkning i hörnet.

Med tanke på hur mycket det talas om mediernas kris är det förvånansvärt få som pratar om hur den tilltagande kommersialismen och vinstintressets inflytande påverkar journalistikens förutsättningar. Snarare verkar allt prat om den stora Krisen inom mediebranschen ha ökat acceptansen för tvivelaktiga affärsmodeller. När prenumeranterna sviker och kampen om annonsintäkterna hårdnar tycks alla grepp vara tillåtna.

Det är inte så konstigt att läsare som vant sig vid att få nyheter serverade gratis och ständigt matas med annonser i sociala medier sällan stannar upp och tänker på vad följden kan bli på sikt, när medierna blir allt mer desperata i jakten på annonsörer. Förvånande - och oroande - är däremot journalistkårens tystnad. Men kanske har den också sin förklaring. När redaktion efter redaktion skär ner på personal är det få som vågar höja rösten och kritisera en utveckling som på sikt kan bli dödsstöten för journalistikens trovärdighet.

Fler borde göra just det. Svaret på mediebranschens kris kan inte vara att kapitulera för kommersialismens krafter. Tvärtom måste vi bli många fler som antar utmaningen att bygga framtidens medier – med läsarna som grund snarare än storföretagen.

© 2019 Göteborgs Fria