Debatt


Özgür Tasbas (MP)
  • Trängselskatten blir kvar i Göteborg. Det är bra då trängselskatten ger jobb till arbetslösa och pengar till bättre kollektivtrafik. Det gynnar låginkomsttagare som åker mest kollektivt. skriver miljöpartisten Özgür Tasbas.
Göteborgs Fria

Trängselskatten skapar nya jobb

Trängselskatten ger jobb till arbetslösa och pengar till bättre kollektivtrafik. Det gynnar låginkomsttagare som åker mest kollektivt och det blir också mer över i plånboken. För oss i Nordost är det därför jätteviktigt att trängselskatten blir kvar, skriver Özgür Tasbas (MP), ordförande SDN Östra Göteborg.

I torsdags röstade kommunfullmäktige för att trängselskatten ska vara kvar i Göteborg. För alla som bor och verkar i nordost är det ett väldigt positivt beslut. Trängselskatten ska bidra med pengar till Västsvenska paketet som enligt Trafikverkets beräkningar kan ge runt 22 000 nya årsarbeten från och med i år. Många arbetslösa i Nordost kan då få en chans att få jobb.

För Miljöpartiet i Göteborg är sociala krav på upphandlingar lika viktigt som miljömässiga krav och Göteborgs stad har ambitiösa mål för sociala upphandlingar. För dem som lämnar anbud på stadens upphandlingar innebär det krav på social hänsyn. Vi samverkar med olika företag för att människor långt ifrån arbetsmarknaden ska få jobb och praktik. Göteborgs stad har redan diskussioner med Trafikverket om att ha med sociala hänsyn i upphandlingen inför Västsvenska paketet för att säkerställa att en del av jobben går till arbetslösa.

Västsvenska paketet innebär i sig en storsatsning på framtida kollektivtrafik. Den behöver byggas om helt för att kunna skapa förutsättningar för ett växande Göteborg. Västlänken, som ingår i Västsvenska paketet, gör det lättare att pendla. Resandet med kollektivtrafiken kommer att öka med 35–45 procent inom 20 år, bara inom Göteborgsområdet. De flesta som bor i Nordost är helt beroende av kollektivtrafiken, där finns ett stort behov av snabba färdmedel och täta turer. När Västlänken är färdigbyggd kommer de som reser från kranskommunerna kunna åka till andra stationer som Korsvägen och Haga istället för Centralstationen som i dag. Det blir mer utrymme över till andra resenärer när kollektivtrafiken byggs ut och trängseln som i dag kan uppstå på Centralstationen och på spårvagnar och bussar kan minska.

Få i Nordost har bil, därför är det få som betalar trängselskatt. Stadsdelar med högre inkomster betalar mer varje månad. De som bor i Bergsjön och Högsbo betalar minst medan Torslandabor betalar mest. Skulle man ha slopat trängselskatten missar man inkomster från alla bilister som passerar genom Göteborg från kranskommuner och företag. De står i dag för två tredjedelar av trängselskatten. Då skulle göteborgarna få betala hela summan, inte bara en tredjedel som det ser ut i dag, tack vare trängselskatten. Därför blir det dyrare att använda kommunalskatten som en inkomstkälla.

Att slopa trängselskatten skulle därmed slå orättvist mot dem med sämre ekonomi. Dessutom skulle man förlora möjligheten att minska bilismen. Vi vill att bilismen ska betala för sin påverkan på miljön. Det är med kombinationen av trängselskatt och förbättrad kollektivtrafik som människor väljer att lämna bilen hemma – vilket är det viktigaste för att minska utsläppen och förbättra klimatet.

ordförande SDN Östra Göteborg

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2024 Fria.Nu