• Dejtingsidor på nätet har blivit allt vanligare, och det finns många positiva aspekter av detta. Forskaren Emma Engdahl tror att vi i framtiden kommer att se allt fler tjänster på kärleksmarknaden, och att sidorna kommer att bli mer extrema i sina uttryck för att synas när marknaden börjar bli mättad.
Göteborgs Fria

”Kärlekens kommersialisering är kapitalismens sista utpost”

Att sökandet efter kärlek har blivit en vara på en marknad har kanske aldrig varit tydligare än nu. Forskaren Emma Engdahl berättar om varför vi tror att det går att köpa och sälja kärlek – och vad som händer dem som inte lyckas.

I dag har vi har en arbetsmarknad som har blivit allt mer fragmenterad, det är korta anställningar på några månader. Vi förväntas vara flexibla och resa, och förväntas därmed inte ha någon relation.

– Flera av våra intima relationer upprätthålls ansikte mot skärm istället för ansikte mot ansikte, och i den processen sker ofta, istället för en intim relation, att man lever på sina fantasier om den andra, säger Emma Engdahl som är docent i sociologi vid Göteborgs universitet och har emotioner som sitt område.

När det gäller relationer ansikte mot skärm är alla de dejtingsidor som finns på nätet, eller som appar i smarta telefoner, kanske de tydligaste exemplen. Och visst finns det positiva aspekter, enligt Emma Engdahl som har haft flera informanter som har träffat sina partners den vägen. Att lära känna någon bortom utseende och att det blir en mötesplats för dem som inte gillar att gå på krogen är några exempel. Men det finns också negativa sidor av det.

– Dejtingsidor uppmuntrar till att hela tiden finna något bättre. Att aldrig nöja sig, det finns alltid någon som kan älska dig ännu mer, tillfredsställa dina behov ännu bättre. Det är en del i den nya kapitalistiska andan. Allting måste omsättas i en snabbare och snabbare takt.

I dag är många av dejtingsidorna väldigt nischade, det finns för högutbildade, för rika eller för personer med specifika intressen. Också det menar Emma Engdahl är typiskt för kapitalismen, man vill vara effektiv och inte slänga tid på någon som inte är ”rätt”.

– Problemet är att kärlek ofta handlar om att möta någon man kanske inte alls hade föreställt sig. Det är en kreativ upptäckt. I vårt sökande tenderar vi att reducera oss själva till objekt, eller reducerar vår egen längtan efter kärlek – vi fantiserar efter något som inte finns i verkligheten. Så upplever vi att vi behöver ännu mer hjälp och det kostar oss ännu mer.

Ett annat problem med att träffa någon genom en dejtingsida på nätet är risken att bli lurad, att träffa någon som inte är den de utgett sig för att vara. Enligt Emma Engdahl kan det vara förödande.

– Innan hade familjen och samhället också ett ansvar – nu är det du som misslyckas, det är bara ditt eget fel. Folk är utelämnade, och det är en enorm skam att man träffat någon som inte var den de utgett sig för att vara. Det är en väldig press på individen att ta ansvar både för sina framgångar och förluster.

I framtiden tror Emma Engdahl att vi kommer att se allt fler tjänster på kärleksmarknaden, och att sidorna kommer att bli mer extrema i sina uttryck för att synas när marknaden börjar bli mättad.

– Att sexualiteten har kommersialiserats är gammalt, men känslor och kärlek – det är nytt. Kärlekens kommersialisering är kapitalismens sista utpost.

Anledningen är bland annat att vi har blivit allt mer ensamma, även om vi samtidigt har fler kontakter än någonsin.

– Om vi inte har kärleken måste vi i alla fall ha tron på den. Den ständiga drömmen om att kärleken kommer förverkligas värderar vi nästan högre än den verkliga kärleken. Den har vi inte tid med, men man kan ha begäret och hoppet.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Dyke hard ger oss extra allt

8 mars

Nu har Dyke hard premiär. En queer öppning för b-filmsälskaren. En väg till b-filmen för den queera.

Fria Tidningen

Feministisk metamorfos

8 mars

Med 17 olika kreatörer och ett antal artister arrangerar Metamorfos på söndag sin första feministiska designmarknad.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu