Inledare


Beatrice Rindevall
  • Att den nya Volvomodellen marknadsfördes av Zlatan Ibrahimovic hjälper inte – krafttag krävs för fossilfria transportsystem.
Fria Tidningen

Din bil inkräktar på min frihet

Vi måste våga testa alternativ till dagens fossiltunga transportsystem, skriver Beatrice Rindevall.

Din bil och din köttbit är inte värda konsekvenserna av klimatförändringarna. Inte för mig. Du kan tycka att jag försöker inkräkta på din frihet, men det enda jag vill göra är att försvara friheten för mig och alla andra som vill behålla jorden beboelig. Jag vill inte ha fler översvämningar, mer torka, fler konflikter, eller krympande tillgång till mat och vatten. Så vi måste hitta en lösning.

Det finns många upprörda röster som motsätter sig föreslagna klimatåtgärder såsom höjd koldioxidskatt. Trots att det ofta låter som att bilister och folk ute på landsbygden inte har råd, handlar egentligen diskussionen mer om att människor inte vill betala mer än de behöver, och att de inte vill bli orättvist behandlade.

För det är sant. Stadsfolket har mycket större möjligheter att åka kollektivt, så en koldioxidskatt slår hårdare mot de som har sämre alternativ och är mer beroende av bil. Vilket sprider missnöje och en känsla av orättvisa. Om vi ska komma någonstans måste vi alltså först tackla den känslan och skapa lösningar för alla. Supermiljöbilspremien var ett försök till lösning som hade kunnat ta oss en bit på vägen om den varit bättre utformad. En höjd koldioxidskatt hade kunnat presenteras som en inkomstkälla för att till exempel finansiera en mycket bättre supermiljöbilspremie, vilket hade tagit oss några snäpp närmre en fossilfri fordonsflotta till 2030.

En fossilfri fordonsflotta är både nuvarande och förra regeringens mål, vilket borde innebära att koldioxidskattdiskussionen ändå är tidsbegränsad. Men vi är inne på 2015 nu och har alltså bara femton år kvar, vilket skapar problem då vi fortfarande kör business as usual.

I vintras kunde vi se stora skyltar där Zlatan står i ett kargt vinterlandskap och lutar sig mot den nya Volvo-modellen. Längst ner stod det att bilen producerar mellan 117 till 346 gram koldioxid per kilometer. Det är kanske lite jämfört med många andra bilar, men det är inte nog.

Förutom att våra bilar förhoppningsvis har en längre hållbarhet än så, ska vi också ha kommit ner till två ton utsläpp per person och år 2050 för att ha en chans att hålla oss till två graders uppvärmning. Nu ligger vi på mellan sex och fjorton ton, beroende på hur man räknar. Det innebär att du om trettiofem år får köra Volvos nya modell i mellan 580 och 1700 mil innan du har förbrukat upp hela din co2-förbrukning för året, som också ska inkludera din mat och din energiförbrukning.

Idag kör varje personbil i genomsnitt 1150 mil per år, och bilar håller ett tag. Det rullar fortfarande en hel del bilar från 80-talet ute på gatorna, vilket är helt rimligt så länge de fungerar. Men med tanke på våra mål och vart vi behöver komma borde vi storskaligt börjat fokusera på bilar eller transportmedel som faktiskt kan följa med oss in i framtiden.

En ännu viktigare fråga är när vi ska fixa systemet som motverkar ineffektiviteten med bil. För det är inte effektivt att ha en stor egen bil som du oftast sitter själv i. Det kräver onödigt mycket av allt, både utsläpp, resurser och yta. Här handlar det igen om att ha bra alternativ och sätta styrmedel som gynnar alternativen. Prova hellre för mycket än för lite. Till skillnad från som nu, halvtaffligt eller inte alls.

Varje dag som vi fortsätter bidra till höga utsläpp och undviker att bidra till att hitta nya lösningar blir klimathotet dyrare. Att ta hand om problemen nu kostar oss en tredjedel mot att vänta och hantera konsekvenserna, för att inte tala om hur mycket lidande vi kan undvika.

ANNONSER

© 2024 Fria.Nu