• Gäst i Göteborg. Under tre månader har Ismail Hosny Angered som arbetsplats. Han har under sin vistelse arbetat med egna konst – och musikprojekt och haft utbyte med konstlivet i Västsverige,
Göteborgs Fria

”Jag avskyr det som händer i Kairo”

Electronicamusikern Ismail Hosny från Kairo gästar i höst Angered. Hans tre månader långa Göteborgsvistelse är en del av projektet Residens Angered. GFT:s Tobias Holmgren möter Hosny för att prata om musik och politik, och om föreställningen Revolution på Angereds Teater.

Fram till 2011 hade den då 24 år gamle Ismail Hosny sin framtid utstakad. Efter att ha tagit en examen i företagsekonomi började han att arbeta på sin fars företag. Tanken var att han så småningom skulle ta över verksamheten när fadern gick i pension.

Så kom den arabiska våren.

– Det var lite av en trend under revolutionen att byta karriär. Man greps av andan. Jag kände mig olycklig när jag arbetade inom näringslivet, men såg ingen direkt utväg. Revolutionen fick mig och många andra att våga ta språnget och följa våra drömmar, säger Ismail Hosny.

Men politisk musik om revolutionen, det skulle Ismail aldrig få för sig att göra. Under den arabiska våren baserade många egyptiska konstnärer sina verk på det som inträffade, vilket fyllde honom med avsmak. Det var nästan som att de exploaterade allting som pågick för att kunna marknadsföra sig själva.

– Dessutom hatar jag politik.

Du hatar den?

– Ja, allting med politik är så smutsigt. Jag avskyr det som händer i Kairo just nu. Alltihop. Varje grupp går efter sin agenda och ser inte till folket. Partiet kan ha fantastisk ideologi och säga sig vilja väl, men i praktiken blir det smutsigt. De vill alltid göra överenskommelser och få mer och mer makt. I Egypten är vi nu tillbaka på ruta ett, när militären har tagit makten.

Hur åstadkommer man förändring utan politik?

– Det går inte. Man måste kunna spela det smutsiga spelet. Men det är upp till dig om du vill vara en del av det eller inte. Jag väljer att inte vara det.

Helt opolitisk är nu inte Ismail Hosny. I Kairo är hans electropopband Wetrobots kända för att komma i kläm med sociala konventioner. Sångerskan Bosaina Ils aggressiva texter, utmanande klädstil och sexuella anspelningar på scenen retar emellanåt gallfeber på konservativa åhörare, och bandet har otaliga gånger blivit ombedda att lämna konsertlokalen.

Under sitt Sverigebesök deltar han också i Angeredsteaterns föreställning Revolution, som ämnar undersöka förhållandet mellan konst och samhällsomvälvningar. Regisserar gör teaterns Charlie Åström som befann sig i Kairo när den egyptiska revolutionen bröt ut 25 januari 2011.

Även om Ismail har vänner som hamnat i fängelse när de demonstrerat mot landets regering, oroar han sig inte nämnvärt för att råka illa ut på grund av sin medverkan i föreställningen.

– Det direkta hotet från militären är inte det riktigt läskiga i Egypten. Om de tystar dig kan du alltid skrika högre. Du kan kämpa mot det. Det som verkligen skrämmer mig, är hur en majoritet av folket genom propaganda har blivit övertygad om att armén är vår frälsare. Nu behöver militären inte begränsa yttrandefriheten, det gör folk åt sig själva. Folk har blivit övernationalistiska, och steg för steg har det börjat rusa mot en typisk fascistsituation i Egypten med en president som är helt untouchable.

Fakta: 

Ismail Hosny

Musiker och producent. Ena halvan i duon Wetrobots. Under namnet Ismail gör han egen musik. Samarbetar även med sångerskan Fayrouz Karawya.

Den första residenskonstnären i Angered.

Medverkar i föreställningen Revolution, som pågår till 10 december. Han deltar också i konstprojektet Kris-Populism-Konst på Konstepidemin tillsammans med internationella och lokala konstnärer.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Tvådagarskalas för Hoob

Hoob firar 10 år med två konsertkvällar på Nefertiti. "Det är upplagt för två väldigt sköna kvällar, säger Fabian Kallerdahl.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu