• Binto Bali, Fatima Osman, Michaela Larsson, Sara Abdollahi, Marco Zamorano-Tóth och Simon Rodríguez Strömberg står bakom Kultwatch.
Fria Tidningen

”Vi kommer att exkludera dem som annars är självklara”

Från ett avkoloniserat, klassmedvetet och feministiskt perspektiv kommer personerna bakom den nya plattformen Kultwatch analysera och debattera den samtida kulturen. Fria har pratat med några av dem som står bakom den.

Internet och en gemensam känsla av att det behövdes ett initiativ för att demokratisera kulturen förde samman de sex personerna bakom Kultwatch. De är alla själva kulturarbetare och med den nya plattformen vill de utveckla den svenska kulturdebatten genom ett kritiskt förhållningssätt till både andras och sitt egna arbete.

– Jag tycker att kulturdebatten idag är väldigt exkluderande i vilka som får vara med och påverka. Det finns ett tydligt vi och dom där vi ofta pratar om hur olika människor ska tycka och känna utan att berörda personer själva får tala om det, säger Sara Abdollahi, skribent.

Reportage, intervjuer, debatter och analyser av alltifrån musik och film till mat och mode kommer att läggas upp på hemsidan. Områden som många gånger inte analyseras utifrån ett, till exempel, klassmedvetet och avkoloniserat perspektiv.

Hur kan exempelvis mode analyseras utifrån era aspekter?

– Jag har hört svarta kulturarbetare från bland annat TRYCK berätta om när de ska upp på scen och hur varken smink eller styling av hår är tillgängligt för deras kroppar, säger Sara Abdollahi.

– På grund av att varken smink eller hårdprodukter i Sverige är anpassade efter andra kroppar än vita, speciellt inte efter svarta kroppar. Det är en sådan sak som skulle kunna tas upp.

Simon Rodríguez Strömberg är skådespelare och medlem i kulturföreningen TRYCK, en förening bestående av svarta kulturarbetare. Han menar att det är viktigt att våga se att samma struktur råder i kulturen som i övriga samhället.

– Vi rasifierade blir ofta tilldelade en viss plats och utrymme och oftast på andras, icke-rasifierade personer med makt, villkor, säger han.

Det är viktigt för gruppen att inte bara de själva deltar utan att även andra ges utrymme. Därför finns det möjlighet för andra att lägga upp sitt material. De kommer att “exkludera de som annars är självklara när det gäller kulturresurser och kulturproduktion för att ge utrymme till andra röster.”

– Kända kulturpersoner är för bekväma med sina röster, analyser och sin makt. Kulturen blir ointressant om samma analyser, debatter och kritik återvinns genom samma blickar då blir den inte representativ och blir ideologisk skev, säger Sara Abdollahi.

– Tillgången till kultur idag är till för alla, utom arbetarklassen, personer som rasifieras, människor från gles och landsbyggd, och människor som har olika funktionsvariationer, fortsätter hon.

Kultwatch drivs än så länge ideellt, men de har redan fått förfrågningar om olika samarbeten. De kommer dock vara noga med vilka de samarbetar med, påpekar gruppen; det viktigaste är en förändring av kulturen i stort.

– Kulturen får inte vara statisk utan måste förnyas när politiken förändras, menar Fatima Osman, ”trogen hiphopnörd med en oändlig passion för vintage, kläder och hår”.

– Plattformen är livsviktig i en tid då politiken känns oåtkomlig, abstrakt och långt ifrån det civila samhället. Då kan kultur spela en stor i att göra människors röster hörda, säger hon.

– Rasismen och fascismen går ständigt framåt i samhället, säger Simon Rodriguez Strömberg.

– Då måste kulturen kunna blomstra, visa motsatsen, ifrågasätta och kommentera.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Erika Aldenberg vill med utställningen ”In Your Face” visa hur rasistiska glåpord sätter sig i huden.

Rasismen kastad i ansiktet

Fotoutställningen In Your Face trycker bokstavligen upp rasismen i ansiktet. Erika Aldenbergs porträttserie speglar rasistiska glåpord.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu