Debatt


Synskadades Riksförbund Göteborg
  • För en person som inte ser att orientera sig i gatumiljön är det ständigt en fråga om liv och död när en väg ska passeras, skriver företrädare för Synskadades Riksförbund Göteborg.
Göteborgs Fria

Livsfarligt för synskadade att gå över vägen

Under vita käppens dag tillgänglighetstestade Synskadades Riksförbund Göteborg elva övergångsställen vid stadens största knutpunkter. Resultatet var nedslående. Endast tre av elva övergångsställen fick helt och hållet godkänt, skriver Leif Sunesson och Catarina Ahlquist från Synskadades Riksförbund Göteborg.

För att ett övergångsställe skulle få godkänt krävdes bland annat fungerande ljus- och ljudsignaler, vilket saknades helt eller delvis på flera platser.

Ett omfattande problem i hela staden är att gatumiljön är konstruerad utifrån att bilister, cyklister, gångtrafikanter och spårvagnar ska samsas om ett och samma övergångsställe. Dessutom har vi noterat att det är riskabelt att ta sig till och från övergångsställen då man inte har planerat gatumiljön optimalt. Det räcker inte med utmärkta övergångsställen, man måste kunna ta sig säkert till dem.

Enligt FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning framgår det tydligt att alla konventionsstater har skyldighet att vidta åtgärder för att såväl utom- som inomhusmiljöer ska vara tillgängliga för alla. Det finns med andra ord mycket kvar att göra.

Synskadades Riksförbund Göteborg ser med oro på den rådande trafiksituationen i staden. För en person som inte ser att orientera sig i gatumiljön är det ständigt en fråga om liv och död när en väg ska passeras. Vid Ullevi och Korsvägen får man räkna med att bli överkörd av minst en spårvagn då det indikerar fritt för oss gångtrafikanter samtidigt som det kör spårvagnar åt alla håll.

Det är helt oacceptabelt att vår målgrupp ofrivilligt ska stängas ute från samhället bara för att staden inte behagar konstruera en tillgänglig trafikmiljö. Precis som alla andra människor vill vi själva ha makten över våra liv och därmed själva välja när och hur vi ska röra oss i staden. Tyvärr tvingas personer med synnedsättning till ett ofrivilligt utanförskap, om man inte är beredd att sätta livet som insats för att uppnå delaktighet.

I december 2013 mottog Göteborgs stad priset för EU:s mest tillgängliga stad. Motiveringen till förstaplatsen var stadens intentioner för att göra staden mer tillgänglig. Vi tycker nu att det är hög tid för Göteborgs stad att gå från ord till handling.

Under vår inventering noterade vi att staden har utvecklat och byggt om ett flertal gatumiljöer. Ett exempel är resecentrum vid Frölunda torg. Dessvärre blev även det övergångsstället underkänt då det saknades ljus- och ljudsignaler. Med tanke på den rådande busstrafiken skulle vi inte vilja rekommendera någon att ta sig över där.

Det är viktigt att politikerna fattar beslut för staden som bygger på att alla stadsinvånare inkluderas och kan vara delaktiga i staden. Det är inte okej att gång på gång bygga fel och konstant glömma bort en del av befolkningen.

Vi vill uppmana Göteborgs stad att en gång för alla vidta åtgärder för att alla stadsinvånare ska kunna leva och verka i staden på jämlika villkor. Nu är det dags att gå från plan till handling.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2024 Fria.Nu