Motbilder till den manliga konsthistorien | Göteborgs Fria
  • Var finns de kvinnliga konstnärerna när konsthistorien skrivs? Det undrar EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov som i sitt projekt About: The Blank Pages uppmärksammar den välkända konsthistoriska bokserien Taschen Basic Art och deras dåliga representation gällande kvinnliga konstnärer.
  • Tomma sidor. För att belysa utelämnandet av kvinnor i konsthistorien är sidorna i Lindahls och Ejöerskovs böcker tomma.
Göteborgs Fria

Motbilder till den manliga konsthistorien

Varför saknas det så många kvinnor i konsthistorien? För att råda bot på bristen har konstnärerna EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov tryckt upp egna böcker om kvinnliga konstnärer.

I den populära klassikerserien Taschen Basic Art går det att läsa om 97 framstående konstnärer. 92 av dessa är manliga konstnärer. Endast fem är kvinnor.

Är då inte namn som Hannah Ryggen, Hilma af Klint, Yoko Ono, Niki de Saint Phalle, Louis Bourgois, Cindy Sherman, Artemisia Gentileschi värda att ingå i kanonskrivningen? Det anser EvaMarie Lindahl och Ditte Ejlerskov. Deras projekt About: The Blank Pages innehåller en lista på 100 kvinnliga konstnärer som de anser skulle passa i Taschens utgivning.

De konstnärer som togs med på listan är alla kvinnliga konstnärer som haft en aktiv karriär och varit erkända i sin samtid, berättar EvaMarie Lindahl.

– Vi försökte anamma Taschens metod. De vill ha personer som de kan sälja böcker med.

Tillsammans har Lindahl och Elkerskov även tryckt upp böcker som är formgivna för att likna Taschens klassiska serie. För att belysa utelämnandet av kvinnor i konsthistorien är sidorna i böckerna tomma. Historien om de kvinnliga konstnärerna väntar fortfarande på att bli skriven.

Ni har även vänt er till Taschen för att belysa bristerna i deras utgivning. Vad blev deras svar?

– Vi har skickat ett förslag till en redaktör för Taschen Basic Art-serien. Vi tyckte att deras analys av konsthistorien krävde ett svar, och varför de cirka 100 kvinnor vi tycker borde finnas med saknas i deras utgivning. Vi har ännu inte fått något svar. Även Sveriges Radio har försökt att nå Taschen för en kommentar utan att lyckas.

Vilka insikter har ni fått i arbetet med projektet?

– Vi har lärt oss så otroligt mycket om konsthistorien och upptäckt fantastiska konstnärskap vi inte visste existerade. Detta har ibland känts som en gåva och ibland som en förbannelse, varför har ingen tidigare berättat om dessa konstnärer för oss? Vår utbildning och uppfostran är ofullständig.

About: The Blank Pages har visats på Malmö Konsthall och under utställningsperioden lät Lindah och Ejlerskov utställningens besökare hjälpa till att skriva in kvinnliga konstnärer på Wikipedia. Projektet har sedan visats på Ystad Konsthall och i morgon på Borås Konsthall går det att ta del av About: The Blank Pages, som en del i utställningen Syster – en samlingsutställning med kvinnliga konstnärer och har som röd tråd att knyta samman kvinnliga konstnärskap över tid och rum.

Vad har ni mött för reaktioner när ni visat projektet?

– Om det är något vi har lärt oss i arbetet med detta projekt är det hur effektivt det kan vara att visualisera fakta. Många som vi talat med vittnar om en fysisk upplevelse av den orättvisa utgivningen när de öppnar bok efter bok som de är nyfikna på och möts av vita tomma ark. Att de liksom vi har känt sig berövade dessa konstnärskap, säger EvaMarie Lindahl.

Fakta: 

Syster

Vernissage: I morgon, lördag, på Borås Konstmuseum.

Deltagande konstnärer: Anna Linder, Bastion, Ditte Ejlerskov & EvaMarie Lindahl, Hanna Stenman, Kakan Hermansson, Jenny Wilson, Johanna Gustavsson, Annika Norlin, Sara Hansson, Kajsa Dahlberg, Maja Borg, Roxy Farhat, Sharon Hayes, Sisters of Jam och Varesh Darvish.

Annons

Rekommenderade artiklar

”I min värld är allt lera"

Konstnären Karin Karinson har mutat in ett eget område inom svensk keramisk skulptur. GFT träffar henne för att prata om loppisfynd som finner sin väg in i hennes verk.

© 2018 Göteborgs Fria