• Mobiloperatören 3 får oväntat besök av Uppdykarkören.
Göteborgs Fria

Kören som sjunger folkets klagan

Känner du dig orättvist behandlad? Nu kan du få hjälp av en egen klagokör. I sitt nya projekt tonsätter Uppdykskören människors klagomål och framför dem i stämmor.

Göteborg, en lugn måndagseftermiddag. Inne i mobiloperatören 3:s butik är det lugnt, nästintill folktomt, när ett femtontal personer plötsligt kommer in igenom dörren samtidigt.

– Jag skulle vilja framföra ett klagomål, säger en man i gruppen, och jag tog med mig några vänner också.

Sedan stämmer hela skaran upp i sång. Två verser senare har personalen i butiken fått ta del av ett klagomål från en kund som är missnöjd med hur företaget skötte omkopplingen av samtal under hans utlandsresa. De får också veta att de har blivit drabbade av Uppdykskören.

Uppdykskören, eller Improkören som den tidigare kallades, har funnits i tre år. Idén föddes strax efter att körens ledare Jon Liinason hade genomgått en skilsmässa och börjat fundera över sina vänskapsrelationer till män.

– Jag saknade att ha samtal om relationer, föräldraskap och existentiella frågor. Vem är jag, vad vill jag med mitt liv? Det hände inte lika ofta med män som med kvinnor.

Jon Liinason började så smått fundera på hur han skulle bära sig åt för att komma åt mäns intimitet. Han bestämde sig för att starta en kör.

– Vi startade alla rep med tre flaskor champagne, sen var de redo. Jag fick dem att stå på huvudet och vråla, eller att vråla till en dammsugare. Först tog de det inte på allvar, men sen kände de att ’Fan, jag sjunger i alla fall bättre än en dammsugare’. De insåg att de hade en röst.

Efter ett halvår började kören ta sig an noter, gregorianska fyrstämmiga verk, och nu välkomnades även kvinnliga medlemmar.

Efter körens första konsert avslöjade Jon Liinason att han hade en dold agenda. Han ville utforska olika typer av social kommunikation och föreslog att kören skulle börja göra uppdyk.

Sagt och gjort: Körens första hemliga uppdyk skedde på en 60-årsfest. Dansgolvet var fullt av firande gäster när musiken plötsligt tystnade och kören började mässa 60-åringens namn runt om i lokalen. Övriga gäster fattade grejen och hängde på. Jubilaren grät och kören gick ut och döpte om sig till Uppdykskören.

Sedan dess har de synts till lite här och var och i vår drog de igång sitt nya klagosångsprojekt. Med detta vill de hjälpa enskilda personer som tycker sig ha blivit illa behandlade och vill framföra ett klagomål till ett företag eller liknande.

Nu har turen alltså kommit till mobiloperatören 3. Efter att sången tystnat i butiken förklarar Jon Liinason för den påtagligt förvånade personalen att tanken är att de nu ska skicka ett svar till den klagande kunden. Även detta kommer då att tonsättas och framföras av Uppdykskören.

– Det känns spännande att se om man kan göra någon skillnad när man är många, säger Hållams Linnea Henriksson, en av körens altar. Istället för en kund är man tio, fast man driver samma fråga.

Ännu har det inte kommit något svar från 3 som Uppdykskören kan framföra.

– Vi fick ett jättestelt svar på deras Facebooksida, berättar Jon Liinason. Jag påpekade att det inte var kompensation som kunden var ute efter, utan snarare att bli sedd, hörd och mött. Men de svarade bara ”Vi är ledsna”. Det svaret var vi inte så nöjda med.

Desto bättre respons fick Jenny Svärdsäter, som via Uppdykskören klagade på sin lokala ICA-butiks missvisande prissättning och brist på annonserade extraprisvaror. Några veckor efter att kören framfört hennes klagomål till butiken fann hon dem ståendes i hennes egen trädgård. Nu sjöng de svaret från butiken, som beklagade och lovade bättring.

– Jag hade inte alls räknat med att de skulle svara, säger Jenny Svärdsäter. Det var en jättefin upplevelse och jag blev väldigt berörd.

Både hon och ICA-handlaren har efteråt varit väldigt nöjda med dialogen, berättar hon.

– Det gav bättre effekt att klaga genom kören än att göra det själv. Det finns något fint med att formulera klagomål på ett så här kärleksfullt sätt.

Det senaste framförandet från kören var av ett mycket omfattande slag: på Kulturkalaset stod de på en av kalasets scener och klagade på hela Göteborg.

Svar från Göteborgs Stad har redan utlovats.

Fakta: 

Kära mobiloperatör 3

Melodi: Pavane

Kära mobiloperatör 3,
När jag drog till USA,
så koppla jag om så att
alla samtal gick till svararen.
Trots detta har ni kopplat alla samtal
fastän det aldrig ringde i telefonen
via USA. Och jag har i tio dagars tid
fått betala 25 kronor styck
för varje missat samtal.

När jag påpekar att det är lite konstigt
att ni har en tjänst som säger sig koppla direkt till svararen
men ändå går via annat land,
hävdar kundtjänsten att det är mitt fel
för att jag inte förstår hur deras teknik
fungerar bakom kulissen.
Jag vill gärna ha ett bättre svar.

• Läs mer om Uppdykskören på Facebook.
• Lyssna på ett klagomål på Youtube.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Jazz är farligt räddar liv

Under Kulturkalaset återkommer klubbarrangören Elena Wolay med festivalen Jazz är farligt på Liseberg.

Göteborgs Fria

Det våras för jazzen

Ett säkert vårtecken är Gmlstn Jazz. Under en vecka erbjuds jazz från lokala akter, men även internationella stornamn.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu