Romeo och Juliet med fokus på hederskultur | Göteborgs Fria
  • Romeo och Juliet spelas just nu på Bohus fästning i Kungälv.
Göteborgs Fria

Romeo och Juliet med fokus på hederskultur

Romeo och Juliet på Bohus fästning i Kungälv väcker odödliga teman till liv i en ny uppsättning med hederskulturen i fokus. 

Uppsättningen är förlagd till 1600-talet. Två länder, inte uttalat vilka, möts på fästningen för att underteckna ett fredsfördrag. Herrarna sätter sig och äter och dricker i tornet på Fars hatt, och folket, som möts på borggården, har bestämt att de ska spela Romeo och Juliet. Så börjar föreställningen på Bohus fästning.

– Fästningen är en magisk plats. Scenografin finns där redan. Tre spelplatser finns naturligt utifrån hur de byggde på 1300-talet. De ligger ganska nära varann, men det blir lite förflyttningar för publiken, säger regissören Jerker Fahlström,

När han läste Romeo och Juliet på nytt, aktualiserades tematiken om hederskultur.

– Juliet får ju inte gifta sig med vem hon vill, även om hennes pappa säger att ”hon är inte fjorton år än, och jag tycker man kan vänta ett par år att gifta sig, Då kan hon välja vem hon vill, och den hon väljer kommer jag att tycka om”. Men det håller han inte sedan, utan ändrar sig och blir den patriark han egentligen är, berättar Jerker Fahlström.

Modern och amman hakar på och är överens om att det är pappan som ska bestämma.

Jerker Fahlström tycker att det är viktigt att framhålla att Julias familj är katolsk, då många förknippar hederskultur med islam.

– Det finns i alla grupper. Själv umgicks jag för många år sedan med två mormonska tjejer. De sa att skälet till att de var missionärer var att de fick ett års frist innan de behövde gifta sig. När de sedan åkt tillbaka till USA fick jag ett brev där de berättade att de gift sig. De hade naturligtvis inte kunnat välja vem de ville, utan föräldrarna hade valt deras partner. Många har önskemål om val av partner. Det kan gälla samhällsklass, trosuppfattning, värderingar och så vidare.

Och Jerker Fahlström säger att han själv kan relatera till tanken på att barnet vill gifta sig med enligt föräldern ”fel person”.

– Jo, jag har allt tänkt på det, men som förälder har man ju knappast någon rätt att säga något. Den vanligaste familjen i dag är ensamstående med barn, det är viktigt att tänka på.

I uppsättningen på Bohus fästning suddas en del könsroller ut och Mercutio har blivit kvinna.

– Jag har förstått att det där inte är någon ny och revolutionerande idé, men när jag läste pjäsen med Mercutio som tjej föll saker på plats. När han spelas som man är han inte speciellt kul. Då blir det mycket manschauvinism. Men med en tjej i rollen blir det istället ganska ironiskt, och man hör hur det kan låta när en del grabbar snackar. Dessutom blir Benvolio och Mercutio kompisar, och ett par som har friheten att tycka om varann, och de blir på så sätt en pendang till Romeo och Juliet.

Jerker Fahlström menar att också Romeo är en del av den manschauvinistiska normen.

– Fader Laurence är i pjäsen Romeos förtrogne, den som han kan gråta hos, något han aldrig skulle göra hos Benvolio eller Baltazar. Jag ser fader Laurence lite grand som en präst som har en boxningsklubb. Även om han är väldigt tuff så fördömer han inte, men han kan säga till på skarpen när någon uppför sig illa. Och istället för att vara ute och slarva på fredagskvällarna går ungdomarna till klubben och boxas. Så känns det lite grand.

Fakta: 

Sommarteater i Väst – ett urval

Romeo och Juliet 
Sommarteater på Bohus fästning.
Spelas fram till 27 juli.

Lycka 
En nyskriven musikalisk föreställning om det som gör ont. Om smärta och lycka, med humor och allvar och musik av bland andra Håkan Hellström, Nancy Sinatra och Barbro Hörberg.
Spelas på Tofta herrgård fram till 7 augusti. 

Marstrandsfånge nr 90 Kleist  
Följ med tillbaka till den tid då Sveriges grövsta förbrytare satt fängslade på fästningen. Möt människor som Lasse-Maja, Metta Fock, Peter Tordenskjold, överste Dankwart i ett drama med musik, humor och berättelser.
Spelas på Carlstens fästning, Marstrand.

Rekommenderade artiklar

Klassträff med Martin Mutter

En klassåterträff 20 år senare. Saker kommer upp som gör att din förståelse för dina gamla vänner ändras. Artikel 3 är en föreställning om normer och hbtq-frågor.

”Radikalism är inte kopplat till islam”

I Jihadisten ställs frågan vad som får en ung människa att lämna det trygga Sverige för att delta i ett blodigt krig i en annan del av världen. Wahid Setihesh har deltagit i manusarbetet.

Spåret som leder till teaterupplevelser

Längs hållplatserna Hagakyrkan och Chapmans torg ligger de fria teatrarna på rad. I morgon är ett utmärkt tillfälle att besöka dem då det är Teaterstråkets dag.

© 2019 Göteborgs Fria