• Mural vid Vårväderstorget (t. v.) Projekt av: Pantrarna för upprustning av förorten Mural vid ett förråd vid Grevegården i Tynnered (t. h) Projekt av: KFUMs Unga smyckar stan
  • Mural vid Vårväderstorget (t. v.) Projekt av: Pantrarna för upprustning av förorten Mural vid Selma Lagerlöfs torg (t. h.) Projekt av: Stadsdelsförvaltningen Norra Hisingen, skapad av 16 ungdomar från stadsdelens feriejobb för årskurs 9.
  • Mural i Hjällbo, parkeringsdäcket i Bergsgårdsgärdet (t. v.) Projekt av: Rädda barnens förortssatsning Mural vid Lundbybadet (t. h.)
  • Mural vid Sannaplan, vid den långa muren utanför Fixfabriken Projekt av: Fixfabriken Adress: Fixfabriken, Bruksgatan 17. År: 2013
  • Mural vid Vårväderstorget Projekt av: Pantrarna för upprustning av förorten Adress: Vid ena brofästet på Vårväderstorget. År: 2013
  • Mural vid Mixgården i Hammarkullen Projekt av: KFUMs Unga smyckar stan i samarbete med Mixgården Hammarkullen Adress: Hammarkulletorget 63. År: 2012
  • Mural i Hjällbo Projekt av: Rädda Barnens förortssatsning Adress: Parkeringsdäcket i Bergsgårdsgärdet i Hjällbo. År: 2011
Göteborgs Fria

Muralerna täcker snart hela staden

Konstnären Benny Cruz guidar dig till de vackraste och mest betydelsefulla mural-målningarna i Göteborg. 

Vi hittade ett familjealbum när vi var på väg ut. Instinktivt hamnade det i våra händer och vi kände att det här måste räddas. Bilderna var intima, vackra och framförallt, de hade en historia att berätta. En historia som hade varit omöjligt att ta del av såvida de inte hade hamnat i våra händer, eftersom de till slut visades för publik som utställning. Då kan en fråga sig varför detta skulle vara viktigt? Det intressanta här för mig är att ta del av folkets historia, för vi blir serverade historia hela livet i böcker och dokumentärer, men var är alla vanliga människors historia?

Jag vill ha en vägg i anslutning till varje bostadsområde och med folkets hjälp utsmycka området med muralmåleri, av folket och för folket. Där de kan uttrycka sin historia, sin verklighet. Det behövs, vi lever i ett samhälle där allt är så reglerat att vi låter andra instanser bestämma var den offentliga konsten ska utföras, samt innehåll.

Jag minns ett tillfälle hos min mamma som vid den tiden bodde på Hisingen. Vi tittade ut från fönstret och undrade vad som skedde då vi såg en grupp kontorsklädda människor vid en övertäckt klump. Senare såg vi en skulptur avtäckas, mamma eller de andra hyresgästerna var varken informerade eller inbjudna till avtäckningen. Detta väckte känslor hos mig, här kommer det folk utifrån som ska på visning, men de som bor där och ska leva med verket är inte med någonstans i det hela, exkluderingen var total.

I bjärt kontrast till detta står till exempel Pantrarna för upprustning av förortens projekt där jag figurerade som konstnärlig ledare. I det projektet var det öppet för folket att vara med och påverka innehållet till en början, när allt var satt så tog de fram en skiss som i slutändan målades med personlig prägel av folket i bostadsområdet runt Vårväderstorget.

Folket som bidrog med sitt måleri var allt från riktigt unga barn i 2-årsåldern till pensionärer, alla var välkomna att delta och sätta sin personliga prägel.

På så vis skrev de historia och detta gjorde de tillsammans, nya vänskaper, en ny mötesplats och en trevligare bild av området föddes.

De som var med har inte bara överkommit sin rädsla för att måla, men även stärkt sig själva och byggt ett starkare band till sitt närområde. Muralmålningens budskap är stärkande med alla målade visionärer och att tillsammans kan folket förända både sig själva som sitt bostadsområde.

Verket överröstar nu reklamskylten mittemot.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”Det jag gör i ateljén är politiskt”

Konstnär, psykolog och engagerad i flera frivilligorganisationer. Anna Olsson är en mångsidig textilkonstnär som väver in politik i sin konst och sin konst i politiken.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu