Hyresgäster i Biskopsgården kräver underhåll och frysta hyror | Göteborgs Fria
  • "Bostad ska vara en mänsklig rättighet" står det på en av skyltarna som Willhems hyresgäster tagit med sig till manifestationen. KLICKA PÅ PILARNA I BILDENS YTTERKANTER FÖR ATT SE FLER FOTON.
  • – Vi kräver: frys hyrorna tills bristerna är åtgärdade, sa Marion Hellgren, från nätverket Biskopsgårdens framtid, i ett tal.
  • – Jag har bott här sedan 1995 och hyran höjs varje år – men vad görs för de pengarna? Sänk hyrorna! sa Gerda Sörensen, som kom till manifestationen tillsammans med Uno Jonsson.
  • Om inte Willhem lyssnar på protesterna får vi komma hit och protestera igen, det var grannarna Maria Araya, Pranee Dahlgren och Per Dahlgren överrens om. Lorenzo Pascarelli deltog på motorcykel.
Göteborgs Fria

Hyresgäster i Biskopsgården kräver underhåll och frysta hyror

Hyresvärden Willhem vill höja hyrorna med 2,7 procent i årets förhandlingar. På onsdagen protesterade runt 200 hyresgäster i Biskopsgården, som sedan tidigare påtalat att underhållet är eftersatt.

2,7 procent är ingen enorm höjning, det ligger i nivå med vad de flesta hyresvärdar kräver. Men det är inte rimligt med tanke på det bristande underhållet i Willhems fastigheter i Biskopsgården. Det anser nätverket Biskopsgårdens framtid, som på onsdagen samlade till en manifestation utanför Willhems kontor vid Vårväderstorget.

– 2,7 procent är höga siffror när många bor i kalla lägenheter utan underhåll, där mögel ingår i standarden. Vi kräver: frys hyrorna tills bristerna är åtgärdade, sa Marion Hellgren, från Biskopsgårdens framtid i ett tal.

Marion Hellgren påpekade också att det är Första AP-fonden som äger Willhem.

– De borde inte dra nytta av och tjäna pengar på bostadsbristen. Till fonden säger vi: missbruka inte våra pensionspengar.

Det var ungefär 200 personer som kom till manifestationen. Alla som GFT pratade om vittnade om samma sak: det bristande underhållet och att inget görs trots att brister påtalas.

– Jag har bott i området i 20 år och trivs bra, det är fint och man känner grannarna. Det är synd bara att de tänker höja hyran, för de gör inget med huset, säger Maria Araya.

Just nu pågår förhandlingar om hyrorna mellan Willhem och Hyresgästföreningen. Medan förhandlingarna pågår säger Marianne Granström, fastighetschef för Willhem Göteborg, att de inte kan uttala sig om nivåerna på de eventuella hyreshöjningarna. Enligt henne sker underhåll av lägenheterna löpande när hyresgäster hör av sig.

Det stämmer inte med den bild som hyresgästerna ger oss?

– Jag tycker vi har en bra kommunikation med våra hyresgäster, men den kan alltid blir bättre. Om hyresgäster upplever att de inte får hjälp när de ringer in får jag som fastighetschef se över våra dokumentationer och uppföljningar, säger Marianne Granström.

Även Hyresgästföreningen bekräftar bristerna i husen.

– Det är ingen tvekan om att de måste åtgärda de brister som finns, säger Pedram Kouchakpour, som är enhetschef för förhandling hos Hyresgästföreningen Region Västra Sverige.

Hyresgäster har berättat för GFT om att de hänvisats till det så kallade Wilhemslyftet när de har påtalat brister. Wilhemslyftet är ett projekt där lägenheterna rustas upp successivt, genom att renovering sker när någon flyttar ut. Efter varje sådan renovering vill bolaget höja hyran med 40 procent. Maria Araya och hennes grannar är kritiska till projektet.

– Det är inte klokt. Skulle min hyra höjas med 40 procent skulle den hamna på 9 000 kronor – det går inte.

Enligt Hyresgästföreningen är tanken från Willhems sida att undvika att tvinga på hyresgästerna upprustning som leder till högre hyror, men att de som vill kan få det.

– Men det är samtidigt viktigt att se till att hyresgästerna som bor hos Willhem inte ska behöva välja mellan inget eller allt, bolaget måste samtidigt jobba med att underhålla så att hyresgästerna får en god boendemiljö, säger Pedram Kouchakpour.

– Det är viktigt att företagen gör upprustning i dialog med hyresgästerna, säger Pedram Kouchakpour.

Willhem och Hyresgästföreningen för en dialog om underhållet.

– Vi hoppas att vi ska hitta bra lösningar, säger Kouchakpour. Vi kommer med noggrannhet att följa processen. Willhem är relativt nya som förvaltare i vår region och de har väldigt mycket att bevisa nu, både för hyresgästerna och som aktör i Göteborg

Pedram Kouchakpours uppmaning till hyresgästerna är att felanmäla allt och att vända sig till föreningen om man behöver hjälp.

Rekommenderade artiklar

© 2020 Göteborgs Fria