Facebook – ett socialt måste eller en virtuell järnbur | Göteborgs Fria
Jon Weman

Fördjupning


Jon Weman
  • Föga anade Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg att han skulle komma att omforma hur stora delar av världens befolkning tänker.
Fria.Nu

Facebook – ett socialt måste eller en virtuell järnbur

På 10 år har Facebook gått från ett nätverk där Harvard-studenter kunde rösta om vem som var snyggast, till världens näst mest besökta hemsida. Om Facebook vore en religion skulle det med sina 1,3 miljarder användare vara världens tredje största. Med sina 7 miljarder US-dollar i intäkter är det egentligen en lättviktare bland multinationella storföretag, men trots det ett företag som i hög grad omformat vårt vardagsliv och gjort sig till en del av allas vårt sociala liv, vår identitet och vårt sätt att tänka.

Mark Zuckerberg, Facebooks vd och störste ägare, presenterade i augusti förra året tillsammans med ett halvdussin andra internet- och dataföretag ett grandiost projekt för att med massiva satsningar på lågprisnät koppla upp varje vrå av jordklotet. Det återstår att se om det blir någon verklighet av det, men Facebook har inte bara ambitionen att koppla upp hela mänskligheten till internet, utan också på att ”göra hela internet till Facebook”. Det menar i alla fall övervakningsforskaren Julie Cohen, i en analys av de tekniker som beskrivs i några av företagets senaste patent.

Hon talar om ”modulering”: att genom massiva datamängder skapa en psykologisk och social profil över varje nätanvändare och använda den till att anpassa vad hen får och inte får se. I sista hand med två syften att: att få dig att använda det sociala nätverket mer, och lämna ifrån dig ytteligare data om dig själv och få dig att konsumera de produkter som dess annonsörer säljer. När ansamling av alltmer data ger allt större möjligheter att förutsäga människors beteende, är det ett kort steg till att manipulera det, konstaterar hon.

Sidans grafiska profil, informationsarkitektur, funktioner och språkbruk är minutiöst utformat för att uppmuntra de de beteenden som företaget bedömer som lönsamma och avleda användarna från de olönsamma. Det framgår exempelvis av Huffington Posts intervju med Alicia Doughterty-Wold, ”Facebooks röst” eller högsta chef för företagets innehållsstrateger. Sidans extremt enkla, nästan barnboksmässiga språk, ”gilla”, ”vän”, ”knuff” och ”vägg” är exempelvis utprovat för att fungera över hela världen och ge en upplevelse av en vänskaplig konversation.

Facebooks hela erövringståg över världen bygger ju mer än något annat på att framgångsrikt förstå och utnyttja sociala och psykologiska mekanismer – ursprungligen genom lyckosamma gissningar, men numera med alltmer vetenskapliga metoder.

En virtuell järnbur

Men företaget har större mål än enbart att locka till sig så många användare som möjligt och få dem att spendera så stor tid i nätverket som möjligt.

Patent nr 8572174 beskriver teknik för att modulera andra webbsidor med hjälp av informationen i Facebooks databas. Hela internet, eller i varje fall de sidor som ansluter sig till systemet, blir i någon mening Facebook. Vad du ser är inte längre vad jag ser; informationen skräddarsys efter våra respektive profiler och vad man tror sig kunna sälja till oss. Och lita inte på att stänga av webbläsarens spårningsfunktioner, teknik utvecklas redan för att identifiera dig med hjälp av din mobilkameras signatur eller ditt karaktäristiska sätt att slå ned tangenterna.

Cohen beskriver profilering och modulering som på sikt ett större hot mot friheten på nätet än spionaget, och kallar det för en virtuell järnbur. Det eliminerar det tidiga internets oförutsägbara möten och grundläggande demokratiska struktur, menar hon, och förvandlar det till en personaliserad upplevelse skapad för varje enskild individ av ett storföretags algoritmer.

Visionen bekräftas av några av de projekt som redan sjösatts. Facebooks egna sökmotor Graph Search tillåter dig att göra sökningar bland dina vänner och deras vänner, exempelvis ”personer i Umeå som utövar thaiboxning”. Målet är att göra sökbar en enorm datamängd som är otillgänglig för Google och andra sökmotorer och på sikt ta över delar av deras marknad. Hittills har det varit begränsat till de uppgifter användarna frivilligt registrerat om sig själva, men de nya sofistikerade former av artificiell intelligens som Facebook håller på att utveckla ska själv kunna dra slutsatser om dina intressen och vanor utifrån text i dina meddelanden och statusuppdateringar. Det ska också kunna identifiera innehållet i dina publicerade bilder.

Facebook Paper, som hittills bara existerar i mobilversion, är ännu tydligare med ambitionen att svälja så stor del av övriga internet som möjligt. Utan att lämna sajten är det meningen att du ska kunna få din dagliga försörjning av nyheter från dina favoritkällor – och samtidigt naturligtvis avslöja mer om dina intressen för företaget.

Kvar om 10 år?

Höga ambitioner är en sak, men kommer de att förverkligas? Huruvida Facebook kommer fortsätta sitt segertåg eller slås ut såsom tidigare jättar som Myspace eller svenska Lunarstorm gjort när folks internetanvändning tar en ny väg är just nu ett hett trätoämne bland branschens prognosmakare.

Medan företagets statistik över användare totalt visar en konstant stigande graf, finns det en siffra som är bekymmersam ur deras synvinkel: sedan år 2011 har antalet tonåriga användare minskat med 3 miljoner. Vare sig det beror på att tonåringar aktivt faktiskt lämnat nätverket, eller om det snarare är tidigare tonåringar som vuxit ur åldersgruppen medan nytillströmningen av unga minskat, leder det förstås till frågan: håller nätjätten på att bli passé? Tillhör framtiden någon annan typ av sociala medier?

Att Facebook blivit mindre attraktivt för unga är förstås för att det blivit massivt i alla åldersgrupper och man vill ha en plats där vuxna, framförallt ens föräldrar, inte har tillträde. Man vill kanske inte visa upp de senaste festbilderna för dem. Samtidigt ser vi vissa tendenser till att de skarpa generationsgränserna löses upp på social medier, säger Elza Dunkels, som forskar i främst ungas användning av sociala medier på Umeå Universitet.

Att de förlorar tonåringar kan vara ett irritationsmoment, men vad som verkligen betyder något är om de personerna, när de kommer upp över 20-års åldern, kommer fortsätta utanför nätverket. Och det är inte troligt, i alla fall inte enligt datatidningen Wired: när vi väl kommer ut i vuxenlivet kommer Facebook att vara det enda alternativet för att hålla kontakt med våra arbetskamrater och människor i alla andra nya sociala sammanhang vi ingår i.

Det är det främsta argumentet de som tror på fortsatt Facebook-dominans anför: alla måste gå in där, eftersom alla andra redan är där, enkelt uttryckt. Men detta är också något som ligger till grund för företagets svaghet, enligt teknikkrönikören Andrew Leonard i webbtidningen Salon. Medvetenheten om att vi inte ”kan” lämna sidan tillsammans med företagets dunkla integritetspolicy har skapat en undertryckt aggression och ”folk hatar dem”, menar han och fortsätter att detta kan vara kommande konkurrenters absolut största fördel.

– Jag tycker det vore enastående om Facebook lyckades hålla sig kvar i 10 år till. Erfarenhetsmässigt händer alltid saker på det här området som ingen förutsett och något helt nytt kommer och tar över, något som vi inte kan föreställa oss i dag, säger Elza Dunkels.

Fakta: 

Facebook

  • Omsättning: 7,3 miljarder US-dollar (2013)
  • Vinst: 1,5 miljarder US-dollar
  • Antal användare: 1,3 miljarder
  • Tid varje användare spenderar per dag på sidan i genomsnitt: 17 minuter

Facebook är det överlägset största sociala nätverket i Västvärlden, Östeuropa, Latinamerika, Mellanöstern (utom Iran) och Afrika. I Ryssland, övriga forna Sovjetstater och de flesta asiatiska länder dominerar lokala konkurrenter klart.

Läs om hur Facebook påverkar vårt sociala beteende: 
”På Facebook är vi alla ensamma tillsammans”

Rekommenderade artiklar

© 2019 Göteborgs Fria