Hyresgäster i Biskopsgården kräver åtgärder | Göteborgs Fria
  • Väderlekstorget. Soprummet var fullt och soporna hade staplats framför dörren. Efter någon vecka hade någon satt eld på soporna. Sedan dess har det sett ut såhär.
  • Väderlekstorget. Svart mögel.
  • Höstvädersgatan. Fuktskador. Fuktskador.
  • Höstvädersgatan. Fuktskador.
  • – Hyresvärdar har i första hand ett ansvar att se till att lägenheterna är i bra skick. Men jag tycker att de också har ett socialt ansvar för området, säger Marion Hellgren, från nätverket Biskopsgårdens Framtid, och boende i ett av husen.
Göteborgs Fria

Hyresgäster i Biskopsgården kräver åtgärder

Mögel, fuktskador, fönster som inte går att stänga och kalla lägenheter. Det är några av felen som påtalats av hyresgäster hos Willhem AB i Biskopsgården. Nätverket Biskopsgårdens framtid håller öppet hus för att boende ska kunna anmäla brister och kräva åtgärder.

– Det gynnar området att vi som bor här med gemensamma krafter försöker påverka utvecklingen, säger Marion Hellgren, medlem i nätverket och boende i ett av husen.

GFT har tidigare skrivit om Willhem AB:s planer att rusta upp lägenheter i området och samtidigt höja hyran med 40 procent, något som väckte starka reaktioner bland de boende.

– Det finns redan många lägenheter i behov av åtgärder. När de boende påpekat detta för hyresvärden tidigare hänvisade de till den kommande renoveringen utan att nämna hyreshöjningen. Vissa har stått ut med olika brister i flera år, säger Marion Hellgren.

Om Willhem AB:s planer förverkligas ska lägenheterna renoveras i takt med att nuvarande hyresgäster flyttar ut. Det ser Marion Hellgren som en felprioritering:

– Man måste se till att lägenheter som folk bor i nu är i bra skick innan man satsar pengar på en totalrenovering, säger hon.

I december förra året anordnade Hyresgästföreningen, boendenätverket Biskopsgårdens framtid och Pantrarna för upprustning av förorten ett möte för att diskutera frågan. Det visade sig att många upplevde liknande problem i sina lägenheter. 26 av 27 närvarande uppgav att de har problem med fönster som som drar, immar igen, är mögliga, spruckna och omöjliga att öppna eller stänga ordentligt. Lika många uppgav att de hade problem med ventilation och värme. Mer än hälften hade problem med mögel och fuktskador i badrummen.

Boendenätverket Biskopsgårdens framtid, en plattform som samlar boende i området, bestämde sig för att anordna så kallade felanmälsningsstugor där de boende kan få hjälp att anmäla felen till hyresvärden. Det är också ett sätt att informera om vilka rättigheter man har som hyresgäst.

– Det är lätt att bli hemmablind. Området har ett dåligt rykte och då kan man få för sig att man inte kan förvänta sig samma standard som boende i andra delar av stan.

Ytterligare två felanmälningsstugor planeras: 26 januari och 2 februari. Efteråt hoppas Marion Hellgren att de kan inleda en konstruktiv dialog med Willhem AB.

– Hyresvärdar har i första hand ett praktiskt ansvar att se till att lägenheterna är i bra skick. Men jag tycker att de också har ett socialt ansvar för området. Det vill vi påminna dem om.

Fakta: 

Läs även: De tar strid mot höjda hyror (GFT 18/11-13)

Rekommenderade artiklar

Övervakade på obestämd tid

I juni 2010 fick Bostadsbolaget tillstånd att med rörliga kameror och i realtid övervaka fasader, parkeringar, miljöhus och områden mellan bostadshusen i Norra Biskopsgården. Ett unikt beslut som gjorde platsen till Sveriges enda kameraövervakade bostadsområde. GFT granskar den kontroversiella satsningen.

© 2020 Göteborgs Fria