De tar strid mot höjda hyror | Göteborgs Fria
  • Marion Hellgren, Erik Helgeson, Mohammed Nabolsi, Lise Blomqvist och Malin Persson organiserar sig mot hyreshöjningarna.
  • Mögel på Köldgatan 26.
Göteborgs Fria

De tar strid mot höjda hyror

40 procent vill Willhem AB höja hyror med i Biskopsgården. Nu organiserar sig boende för att de eftersatta lägenheterna ska renoveras utan chockhöjda hyror. Vågen av renoveringar och medföljande hyreshöjningar påverkar hela staden, enligt Hyresgästföreningen.

Regnet smattrar mot rutorna när en grupp hyresgäster möts på kaféet vid Vårväderstorget. De känner inte varandra, men har en sak gemensamt: de går inte med på Willhems planer för deras bostadsområde.

Det är i pågående förhandlingar med Hyresgästföreningen som Willhem AB begärt att få höja hyrorna med ungefär 40 procent efter planerade renoveringar. Bolaget kallar det för ”Willhemlyftet” och skillnaden mot exempelvis Stena Fastigheters strategi på Pennygången är att inte samtliga lägenheter upprustas på en gång, utan att renoveringen istället sker successivt genom varje gång någon flyttar ut.

Men de hyresgäster som GFT pratat med är inte nöjda.

– Det känns som att de ställer ett ultimatum. Det finns ett stort renoveringsbehov, och alla som har haft akuta behov har hänvisats till att snart kommer stambyten och renovering. Nu är det som om de säger att vill du ha renovering får du gå med på hyreshöjningen, säger Erik Helgeson, som bor på Köldgatan.

Husen har bytt ägare ett flertal gånger, senast när Willhem tog över efter Newsec år 2011, men något som har varit bestående är bristen på fortlöpande underhåll.

– Det finns massa saker som de låtit bli att göra, säger Malin Persson, som har bott i Biskopsgården sedan 2008 och nu bor på Höstvädersgatan. Vi hade en vattenläcka i taket i badrummet, det såg förjävligt ut. Då sa Willhem till mig att vi ska ändå renovera badrummen, vi ska börja med husen där borta. Men det tar ju några år innan ni kommer till mitt hus då, sa jag. Ja, sa de. Efter fyra månader åtgärdade de möglet. Då hade det spridit sig till väggarna i köket.

Lise Blomqvist konstaterar dock att det är stor skillnad mellan lägenheterna. Hon har korttidskontrakt hos Willhem, något som bolaget erbjuder inför renoveringen, och måste troligen flytta om drygt ett år.

– Min lägenhet är i fint skick. Det behövs bara mindre saker som köksfläkt och nytt golv, säger hon.

Hemma hos Marion Hellgren, på Köldgatan är det däremot mögel runt fönstren. Likadant är det i andra lägenheter i området som Hellgren besökt.

– När några vänner påpekade det uppmanades de att hämta en burk vit färg och måla över möglet.

Marion Hellgrens fyra på 77 kvadrat kostar 5 800 kronor i månaden. Med en 40-procentig höjning blir den nya hyran 8 120 kronor. Det är inte rimligt, anser hyresgästerna.

– Vanliga saker som att fixa golv, fönster och element ska inte kosta en krona i hyreshöjning, säger Malin Persson.

Lise Blomqvist har besökt en av Willhems visningslägenheter och sett att de har diskmaskin, handdukstork, nya golv och värme i badrummen.

– De är fina, men det är inga märkvärdiga förändringar. Det är rutinmässigt underhåll som de nu kallar ”lyft” och vill att hyresgästerna ska betala, säger Lise Blomqvist.

Maria Delombre, kommunikations- och marknadschef hos Willhem, säger att bolaget inte alls ställer något ultimatum, utan att underhåll kommer att ske även i de lägenheter som inte renoveras.

– De som bor hos oss ska inte känna oro att de får hyresökningar eller inte får löpande underhåll, säger Maria Delombre.

Men i dagsläget är underhållet eftersatt och frågan är hur länge hyresgäster ska behöva vänta? Maria Delombre säger att hon är medveten om att ”det behöver göras saker i husen”.

Är fyra månader rimligt att behöva vänta?

– Har man saker som behöver åtgärdas gör man en serviceanmälan hos oss. Vi gör sedan en prioritering utifrån hur akut problemet är, säger Maria Delombre.

När GFT frågar om 40 procents hyreshöjning verkligen är rimligt, svarar Maria Delombre med en motfråga:

– Vad tycker du är rimligt som inte vet vilka förändringar det handlar om?

Från Hyresgästföreningens sida ser man både negativa och positiva effekter med Wilhemslyftet. Positivt är att nuvarande hyresgäster inte tvingas betala högre hyror, men däremot påverkas hyresgästkollektivet i helhet negativt, konstaterar förhandlingschef Pedram Kouchakpour. Lägenheternas standard och hyror höjs successivt i takt med att hyresgäster flyttar ut. Samtidigt pågår liknande omvandlingar av andra bostadsområden i Göteborg.

– Isolerat till en fastighetsägare är det inget problem, men det är ett större problem för hela staden som handlar om vilken stad vi vill ha. Det är en bostadspolitisk fråga som måste lyftas, säger Pedram Kouchakpour.

Hyresgästerna på kaféet undrar var alla som bara har råd med billiga hyror ska bo när hyrorna höjs i område efter område.

– Renoveringar behövs, men många har inte råd med höjda hyror, och det är svårt att få lägenhet någon annanstans, säger Mohammed Nabolsi, vars föräldrar bor hos Willhem.

Erik Helgeson tror att konsekvensen kommer bli att familjer som i dag bor i exempelvis en fyra kommer behöva flytta till en tvåa för att ha råd med hyran. Vilket ansvar tar Willhem för staden som helhet?

– Vi kan bara svara för det områden som vi har och utvecklar, är Maria Delombres svar.

Erik Helgeson menar att det är anmärkningsvärt att det är Första AP-fonden som äger Willhem.

– Det kommer behövas skjutas till skattepengar i form av bostadsbidrag för att folk ska kunna bo, och detta för att sko en fond som går till våra pensionspengar, säger Helgeson.

Steget nu är att organisera fler hyresgäster.

– Vi måste agera, vi kan inte sitta och vänta, säger Lise Blomqvist.

Fakta: 

50 procent läggs på underhåll

• Fastighetsbolaget Willhem AB grundades 2011 och ägs av Första AP-fonden. Första AP-fondens vd Johan Magnusson är också ledamot i Willhems styrelse.

• Bolaget äger 16 500 lägenheter på nio orter, varav 2 117 lägenheter i Göteborg, samtliga i Biskopsgården.

• Totalt i Sverige drog bolaget in 853 miljoner kronor i hyresintäkter förra året. Av dessa gick 51 procent till drift och underhåll. Privata värdar brukar i snitt lägga 50 procent av hyresintäkterna på underhåll och drift, medan allmännyttan i snitt lägger 66 procent, enligt Hyresgästföreningens kartläggning 2010.

Rekommenderade artiklar

© 2020 Göteborgs Fria