Hyresgäst isolerad när hissen gick sönder | Göteborgs Fria
  • – Poseidon hade kunnat fråga om jag hade mat och om jag hade assistans, säger Lisa Börjegren, som inte fick någon hjälp alls av det kommunala bostadsbolaget.
Göteborgs Fria

Hyresgäst isolerad när hissen gick sönder

I nästan en vecka var Lisa Börjegren fast i sitt rum på femte våningen. Hissen hade gått sönder och reservdelarna dröjde.

– Jag har ju sagt att jag sitter i rullstol men det känns inte riktigt som att de förstod allvaret.

På fredagsmorgonen, den 27 september, när Lisa Börjegren skulle till Kvinnofolkhögskolan där hon studerar, fungerade inte hissen. Att med rullstol ta sig ner från femte våningen där hon bor som inneboende på något annat sätt är svårt. Grannarna hade redan ringt och anmält hissen trasig, på tisdagen skulle allt vara klart var beskedet.

Men inte förrän en vecka senare var hissen slutligen lagad. För Lisa Börjegrens innebar detta nästan en veckas isolering. Dessförinnan hade hon själv ringt ett antal samtal, både till Poseidon som äger huset och till hissfirman som skulle laga hissen eftersom det dröjde längre än väntat.

– Det har inte låtit som ”oj, det här måste vi skynda oss med”. Bara för att det är jag som drabbas av det får jag ta ansvaret, säger hon.

En vecka utan att kunna komma ut har för henne inneburit både ett uteblivet besök på vårdcentralen och att hon missat delar av utbildningen. Hon hade hjälp från assistenter som kunde handla åt henne, men att själv inte kunna göra något så vardagligt som att välja sina egna varor i affären var jobbigt.

– Man blir otroligt rastlös. Det är en sak om du är sjuk och inte kan göra något, men nu kan och vill du och det går bara inte. Det är väldigt frustrerande.

Att hissar någon gång går sönder är svårt att förhindra, men Lisa Börjegren hade hoppats på mer förståelse. Vid kontakten med Poseidon fick hon inga frågor om hur det gick för henne.

– De hade kunnat fråga om min situation, om jag hade mat och om jag hade assistans. Kanske hade de kunnat beställa en sjuktransport som kunde hjälpa mig ner så att jag fick komma ut en dag i alla fall.

Lena Molund Tunborn, distriktschef för Väster på Poseidon, säger att de har mycket problem med hissarna på vissa gator runt Frölunda Torg. Därför håller de på att införa ett nytt arbetssätt när en hiss står stilla som innebär att ställa tuffare krav på jourhavande hissreparatör och att personligen informera de hyresgäster som är hemma. Hon säger att de bland annat försöker vara behjälpliga med att till exempel handla eller rasta hundar för dem som inte kan ta sig ut utan hiss. Men än så länge görs detta i långt ifrån alla hus, och inte under jourtider som kvällar och helger.

– Vi hade inte kunnat åstadkomma någon förändring vad det gäller att få just denna hiss att fungera, men vi hade kunnat ge ett mänskligt bemötande i en svår situation. Det lyckades vi inte med i detta fall och det beklagar jag, säger Lena Molund Tunborn.

Till hissfirman har Lisa Börjegren ställt frågan om ersättning men de säger att det är Poseidons ansvar. Men eftersom hon bor som inneboende har inte heller Poseidon något ansvar, det är bara den som hyr i första hand som kan yrka på ersättning. Om det skulle ha hjälpt är Lisa Börjegren tveksam till.

– De hade chansen att fråga hur det var under veckan. Om jag ringer flera gånger så borde de i alla fall kunna fundera på allvaret i situationen.

Rekommenderade artiklar

© 2019 Göteborgs Fria