Cykelåkerier – europeisk trend nu i Göteborg | Göteborgs Fria
  • Att hösten är på gång påverkar inte cykelåkeriet – de kör även på vintern. "Vi klarade leveranserna varje dag i vintras, trots kraftiga snöfall", säger Johan Erlandsson (th).
Göteborgs Fria

Cykelåkerier – europeisk trend nu i Göteborg

Nu behövs inte längre en bil om du ska flytta inom Göteborg. Det nystartade cykelåkeriet Move By Bike kör allt från bröd och paket till möbler.

Johan Erlandsson och Thomas Röstell hämtar cyklarna i garaget på Andra långgatan. De är två av Move By Bikes tre medarbetare, som tillsammans startade företaget i november.

– Att frakta saker med cykel ger stora vinster, både för trivseln i staden, miljön och för säkerheten, säger Johan Erlandsson.

Han jämför med transporter med elbil, där elbilen tar minst mer än tio gånger mer energi och resurser i anspråk. Cyklarna minskar också luftutsläppen genom att färre partiklar frigörs från vägbanor och däck. Jämför man med vanliga bilar med förbränningsmotor blir skillnaderna ännu större.

– Och så minskar cyklarna bullret och tar mindre plats. Vi hoppas kunna bidra till att folk ser att det funkar att köra även relativt tunga saker och långt med cykel, säger Thomas Röstell.

Responsen har varit positiv, med nio månaders körande i bagaget har de nu fått en rad kunder. De kör bröd för ett bageri, catering för en restaurang och paket för Innerstaden Göteborg, som är en sammanslutning av Göteborgs Köpmannaförbund, Fastighetsägarna Göteborg och Göteborgs stad.

– Syftet är att få bort lastbilar från innerstadens gator under dagarna, säger Thomas Röstell.

Move by Bike kör även flyttlass för kontor och privatpersoner, priset är 500 kronor per arbetstimme inklusive moms.

– Vi har kört flyttar åt studenter som har ett mindre bohag, kanske bara en säng, en soffa och ett par stolar. Då har vi tagit ut totalt 1 000 kronor, säger Thomas Röstell.

Move by bike finns sedan maj 2012 i Malmö och idén till Göteborgsversionen uppstod när Johan Erlandsson kontaktade företaget för att berätta att han håller på ett utveckla en fyrhjulig lastcykel. En prototyp av cykeln används nu av Move by bike. Det kan verka tungt att cykla med stora möbler på släp, men enligt Johan Erlandsson behöver man inte vara särskilt stark för att köra deras cyklar.

– Ingen av oss är någon racercyklist eller atlet på något sätt. Med fler än två hjul, rätt sorts växlar och rätt sorts elassist klarar man även branta backar, även om det kanske inte går i någon svindlande hastighet.

För den unga göteborgaren kan Move by bike vara en ny syn, men faktum är att lastcyklar både var vanliga förr i Göteborg och nu på många håll i världen. I Kina, Indien, Kanada och USA körs gods med cykel och i europeiska städer syns nu ett genombrott för cykellogistik, berättar Johan Erlandsson.

– Det finns cykelåkerier i till exempel England, Tyskland, Holland och Belgien. I Tyskland finns till och med ett federalt stödprogram för att flytta över gods från bil till lastcykel i städerna.

Så Sverige ligger efter på området?

– Ja, här finns inte cykelinfrastrukturen på samma sätt. Amsterdam är till exempel byggt med cykeln som norm istället för bilen, man kan drömma om att det blir så här en dag.

Fakta: 

Så funkar det

• Lasten kan väga max 150 kilo per cykel. Lastutrymmet är 2,3 kubikmeter, större möbler körs på öppet flak.

• Framförallt kör de inom "trängselskattområdet".

• Företaget är en icke vinstdrivande ekonomisk förening.

Rekommenderade artiklar

13 månader med trängselskatt har gett effekt

Ökat resande med kollektivtrafik, bättre luftkvalitet och minskad biltrafik är några av effekterna av det dryga året med trängselskatt. Men inte överallt – i Backa där trängselskatten har varit kritiserad körs mer bil än innan för att uträtta vardagsärenden.

© 2018 Göteborgs Fria