Kafka-pjäser för nyfikna | Göteborgs Fria
  • En tortyrmaskin är en del i handlingen då Teater Uno sätter upp Kafkas berömda novell Straffkolonin. Åsa Gustafsson spelar den dödsdömda.
Göteborgs Fria

Kafka-pjäser för nyfikna

– En anledning till att vi ville sätta upp de här pjäserna är att de fortfarande känns så angelägna, säger Åsa Gustafsson, som spelar den dödsdömda i Straffkolonin.

Vi träffar Åsa Gustafsson, Carl Harlén och Staffan Nattsén som gör paus i repetitionerna av Straffkolonin, som har premiär nästa lördag. Pjäsen är ingen ny bekantskap för Teater Uno, redan 1991 sattes den upp av teatern, men den nya uppsättningen innehåller flera väsentliga skillnader jämfört med den förra. Den här gången har de lekt med könsperspektiven genom att låta soldaten spelas av en kvinna istället för en man som det är skrivet i texten. Dessutom är Staffan Nattséns roll – som består av en tjänsteman som iakttar avrättningen – tillagd. I novellen är han bara indirekt refererad till.

Straffkolonien skrevs 1914, ungefär samma tid som Kafka skrev Processen, och liksom i den är det bärande temat skuld och straff. Det är ett verk med aktualitet.

– Straffkolonin är skriven under kolonialtiden, vilket präglar den. Men den är ändå väldigt aktuell. Systemen med dödsstraff består än i dag, säger skådespelaren Staffan Nattsén.

Novellen innehåller flera typiska Kafkaelement, som att den dödsdömda inte vet varför hon ska avrättas, att avrättningen ska ta tolv timmar och att straffet ska ristas in i kroppen genom en fasansfull tortyrmaskin.

– Jag tänker direkt på Dawit Isaak här. Hur många människor sitter inte fängslade utan rättegång även i dag, säger Carl Harlén.

Den andra Kafka-pjäsen är Redogörelse med premiär i kväll. Den är baserad på novellen En redogörelse inlämnad till en akademi. Det är en monolog framförd av Staffan Nattsén. Handlingen kretsar kring en person som fångas in i Afrika och förs iväg på ett lastfartyg. Under färden reflekterar han över hur han ska uppträda för att ha en chans att överleva.

– Texten handlar väldigt mycket om anpassning. Det konstiga i sammanhanget är att huvudpersonen är en apa, säger Staffan Nattsén och beskriver den som ”Nicke Nyfiken fast för vuxna”.

Redogörelse har tidigare spelats vid några tillfällen i Landskyrkan i Alingsås och göteborgspremiären är i Domkyrkan. Tanken är också att båda framförandena ska följas av samtal med publiken och inbjudna gäster.

– Det tillhör vår tradition att samtala efteråt. Vi tycker det är viktigt med en teater som kommunicerar med publiken, säger Carl Harlén.

Båda texterna tar upp svåra moraliska dilemman. I Redogörelse handlar det om hur långt man ska gå för att anpassa sig och i Straffkolonin ställs frågan om man som åskådare bör ingripa när man bevittnar en avrättning på sin spets.

– I Kafkas text så vänder sig officeren som ska förklara avrättningsmetoden till en handelsresande men i vår version vänder han sig direkt till publiken. På så sätt uppmanar vi dem till att fundera och tänka efter själva, säger Åsa Gustafsson.

Fakta: 

Franz Kafka

  • Tyskspråkig författare som föddes i slutet på 1800-talet och dog 1924 i Österrike.
  • Han anses vara en av 1900-talets mest inflytelserika författare.
  • Till hans största verk räknas romanerna Processen och Slottet.

Straffkolonien, spelas på Teater Uno 21–22 september samt 11–13 oktober.
​Redogörelse spelas i kväll och nästa gång 27 september i Göteborgs domkyrka.

Rekommenderade artiklar

© 2019 Göteborgs Fria